DPP: Mazačka nejen maže, ale nově také kropí a sleduje kvalitu ovzduší

03.07.2017 18:42

Oblíbená mazací tramvaj (tzv. Mazačka) jezdí ode dneška v rámci zkušebního provozu s rozšířenou funkcí, a to zavlažování zatravněných tramvajových úseků, které nejsou vybaveny automatickým systémem zavlažování. Kromě toho mazací tramvaj nově sleduje také teplotu a kvalitu ovzduší. Dále plní i hlavní účel, tj. promazává koleje v místech, které jsou nejvíce namáhány.

DPP: Mazačka nejen maže, ale nově také kropí a sleduje kvalitu ovzduší
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Úloha vozidla, jež bylo původně v letech 1990 až 1992 přestavěno na nákladní tramvaj pro vnitřní potřeby DPP (například pro přepravu motorů či náhradních dílů mezi vozovnami a dílnami), se tak rozšíří. Z nákladní tramvaje se stal později sněhový pluh a následně Mazačka (s evidenčním číslem 5572). Ta brázdí pražské ulice od ledna 2015 a nyní bude navíc i vozem kropicím, jelikož během poslední údržby dostala také nádrž na vodu a kropicí trysky.

Samotná přestavba vozidla trvala zhruba 3 měsíce. DPP musel zesílit rám vozu, přizpůsobit karosérii a ložnou plochu vozu pro cisternu s odtoky. Byla instalovaná nová kabeláž pro ovládání čerpadel. Ve zkušebním provozu byl instalován automatický systém spouštění závlahy a mazání kolejnic bez zásahu řidičem. Na mazací tramvaji se prováděly ještě další úpravy. Mazačka je nově osazena online monitorovacími čidly pro měření prachových částic v ovzduší a pro měření okolní teploty. Všechny úpravy musely být schváleny Drážním úřadem.

Mazačka bude zavlažovat zatravněné tramvajové tratě v letních měsících. Tuto činnost bude tramvaj vykonávat každý den v nočních hodinách cca od 22:00 – 4:00 hodin. V rámci zkušebního provozu a pro ověření hodnot, parametrů a účinnosti závlahy budou prioritně zavlažovány zatravněné tratě mezi Vozovnou Pankrác a Ústředními dílnami DP i celá tramvajová trať Vozovna Vokovice – Podbaba.

„Léto přímo vybízí k tomu, abychom využili novinku, kterou jsme na vůz během údržby namontovali, tedy cisternu na vodu. Trasy Mazačky během horkých letních dnů budeme plánovat i s ohledem na to, kde voda nejvíce prospěje,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.

Po prvních zkouškách vychází, že tramvaj při rychlosti 20 km/h může kvalitně zavlažit travnatý pás v jednom směru o délce cca 1 400 m. Plnění nádrže má být prováděno z hydrantů ve vozovnách. Doba naplnění cisterny je cca 10 minut. Objem nádrže je 5 m3.

Díky hlavní funkci tj. promazávání namáhaných kolejnic se prodlužuje jejich životnost a výrazně snižuje hlučnost při průjezdu tramvají. V průměru ujede Mazačka za den přes 200 kilometrů. Na voze jsou také kamery, díky kterým mohou lidé na internetu sledovat, kudy tramvaj právě jede. Zároveň na webu naleznou informace o teplotě a kvalitě ovzduší v místě jejího pohybu. Tramvaj lze sledovat online zde.

Navíc má tramvaj vlastní WiFi přípojný bod, takže je možné se v její blízkosti připojit k internetu. Online služby spustil DPP ve spolupráci s pořadem Slow TV na portálu Playtvak.cz a společnostmi Netrex a Data Rail Czech Republic a. s. Občanské sdružení Skřivánci.cz poskytlo monitoring prachových částic a teploty.

Mazačka má mj. vlastní profil na Facebooku, kde ji sleduje více než 11,5 tisíce fanoušků. V Infocentrech DPP je také možné zakoupit tričko s obrázkem Mazačky.

Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 142 autobusových linek, dále 24 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2017 bylo ve vlastnictví společnosti 1 179 autobusů, 857 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede cca 175 mil. kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2017 celkem 10 962 zaměstnanců, z toho 4 230 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.

reklama

autor: Tisková zpráva

Odchod do důchodu

Paní Schillerová, přijde mi to, nebo nějak často měníte své názory? Teď tvrdíte, že je pro vás navýšení věku odchodu do důchodu nepřijatelné, ale podle jiných, s tím souhlasili a zrovna vy jste to jako ministryně sama navrhovala - https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/396856-schillerova-chce-zvysi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha podpoří prevenci ve školách, má předcházet šikaně či záškoláctví

22:04 MHMP: Praha podpoří prevenci ve školách, má předcházet šikaně či záškoláctví

Pražští radní odsouhlasili poskytnutí dotací na prevenci ve školách a školských zařízeních v Praze p…