Celkem 97 tramvají, které DPP nasazuje na pravidelné linky č. 9, 11 a 22, je v rámci pilotního provozu vybaveno speciálním vysílacím zařízením Safe, které pomocí technologie Bluetooth komunikuje s aplikací „Pozor tramvaj!“. Tu si mohou uživatelé do svých chytrých mobilních telefonů kdykoliv bezplatně stáhnout z App Store nebo Google Play a zapojit se do jejího testování. „Pozor tramvaj!“ je bezpečnostní aplikace, po nainstalování a intuitivním nastavení uživatelských preferencí v menu běží v telefonu na pozadí. V aplikaci si lze vybrat ze dvou základních režimů: „při používání telefonu“, který je nastaven jako výchozí a „plná verze/dětský režim“. V prvním případě dostane uživatel upozornění na nebezpečí pouze pokud telefon používá, ve druhém případě i když je aplikace vypnuta a telefon uspaný.
„Ve chvíli, kdy se uživatel na ulici či v autě nevěnuje dopravní situaci, ale svému mobilnímu telefonu, například píše nebo čte SMS zprávu, e-mail či post na sociálních sítích, poslouchá hudbu, telefonuje, nebo má spuštěnou navigaci a blíží se tramvaj vybavena vysílacím zařízením, aplikace ‚Pozor tramvaj!‘ majitele telefonu důrazně upozorní na blížící se nebezpečí střetu. A to jak zvukově – typickým varovným zvoněním, které známe z tramvají, tak i obrazově – blikáním výstrahy na displeji telefonu doplněné o vibraci přístroje. Při poslouchání hudby ztiší přehrávanou skladbu, v případě že uživatel aktuálně využívá jiné aplikace, aplikace ‚Pozor tramvaj!‘ přeruší práci s nimi a překryje je důrazným varování,“ vysvětluje princip fungování aplikace „Pozor tramvaj!“ Lukáš Rajsner, ředitel společnosti Safe Public Transport. Varování se automaticky spustí, jakmile je blížící se tramvaj zhruba 100 až 120 metrů od uživatele, v závislosti na typu mobilního telefonu. Některé telefony na signál z vysílacího zařízení reagují velmi rychle, některé pomaleji, rozpětí tak může být 80 až 140 metrů.
V případě, že uživatel svůj telefon nepoužívá, neposlouchá na něm žádnou hudbu, tj. je v klidovém režimu, aplikace „Pozor tramvaj!“ nevydává žádné varování před blížící se tramvají. Předpokládá totiž, že se uživatel plně věnuje dopravní situaci. Žádné upozornění uživatel nedostane ani v případě, že svůj telefon sice používá, je ale více než 120 metrů od blížící se tramvaje, např. kráčí po chodníku vedle tramvajové tratě. „Je to určitá pojistka vůči tomu, aby uživatelé nebyli zbytečně obtěžováni varováním na blížící se tramvaje v situacích, které mají plně pod svou kontrolou, nebo se jich to netýká,“ dodává Lukáš Rajsner.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva