„Oznamovací povinnosti obcházejí tím, že tyto akce prezentují jako degustaci nebo ochutnávku, či jako příležitost k výhodnému nákupu potravin, někteří prodávající utajují nejen místo a dobu konání akce, ale také svou identitu, aby se vyhnuli kontrole nebo ji znemožnili,“ říká Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI. Právě tato porušení zákona představovala téměř 60 % všech nedostatků, v dalších téměř 20 % případů zjistili inspektoři zakázané užití nekalých obchodních praktik. Za tato a další porušení povinností bylo v sledovaném období pravomocně uloženo 75 pokut v celkové hodnotě 5,6 milionu korun.
„Část prodávajících přesunula svoje aktivity přímo do domácností spotřebitelů, čímž je případná kontrola ještě více ztížená. Prodávající má možnost spotřebitele přesvědčovat o výhodách nabízeného produktu tak dlouho, až podlehne a podepíše smlouvu na zboží za desetitisíce. Odstoupit od smlouvy a získat zpět peníze se pak často neobejde bez problémů,“ varuje před neuváženým pozváním prodejců do soukromí Mojmír Bezecný.
V období od 1. 7. do 30. 9. 2014 provedli inspektoři ČOI celkem 151 kontrol, při kterých byly ověřovány podmínky prodeje výrobků a služeb v rámci předváděcích prodejních akcí nebo kontrolovány smlouvy na těchto organizovaných akcích uzavřené. Kromě prověřování, zda nejsou při prezentačních prodejních akcích vůči účastníkům používány zakázané nekalé obchodní praktiky, a to včetně agresivních, věnovali kontrolní pracovníci zvýšenou pozornost zejména plnění zákonem stanovených oznamovacích povinností, souvisejících s konáním organizovaných akcí.