Loni zahynulo při nehodách 502 osob. Definitivní účet však bude zhruba o 10 procent vyšší

10.01.2018 11:42 | Zprávy

ČR jako celek hlásí výrazné snížení obětí nehod, v 5 krajích však byl trend opačný. Svou daň si vybírá nepozornost účastníků silničního provozu. Celosvětově začínají být problémem chodci s chytrými telefony, nazývaní smartphone zombies. Při nehodách za dne zahynulo více chodců, naopak se prudce snížil počet obětí z jejich řad za tmy. Alkohol asistoval u každé 8. nehody zaviněné chodcem, v případě cyklistů to bylo ohromujících 27 procent. Rekordně nízký počet obětí nehod za loňský rok může Českou republiku přiblížit na dohled průměru EU28.

Loni zahynulo při nehodách 502 osob. Definitivní účet však bude zhruba o 10 procent vyšší
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

V roce 2017 vyšetřovala Policie ČR celkově 103 821 dopravních nehod, při kterých zahynulo 502 osob, dalších 2 339 bylo zraněno těžce a 24 740 lehce. Oproti roku 2016 došlo k významnému snížení obětí nehod (o 43, tj. 7,9 %) i těžce zraněných (o 241, tedy 9,3 %). Naopak počet vyšetřovaných nehod narostl o 4 957 (5 %) a o 239 (tj. o 1 %) více bylo i lehce zraněných.

Nejčastěji zabíjela rychlost. Problémem však začínají být smartphone zombies, čili chodci s chytrými telefony

Nejčastější příčinou smrtelných nehod byla nepřiměřená rychlost jízdy. Ta si v loňském roce vybrala daň v podobě 169 usmrcených. Následují nedání přednosti se 74 a nedostatečné věnování se řidiče řízení se 65 mrtvými. „Nedostatečná pozornost účastníků silničního provozu je celosvětově stále větším problémem. A týká se to i chodců. Ne náhodou byl pro ty z nich, kteří se za chůze plně oddávají radovánkám se svým chytrým telefonem, zaveden trefný název smartphone zombies. A chodci by měli být pozorní i na místě, které by mělo být pro ně nejbezpečnější, tedy na přechodu pro chodce. Loni tam zahynulo vinou řidičů 18 chodců, tedy téměř každá 5. oběť z jejich řad,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Tradičně bylo nejvíce usmrcených cestujících v osobních automobilech, a to 258. Meziročně je to však o 43 obětí méně. Druhou nejčastější skupinou usmrcených účastníků silničního provozu byli chodci, kterých zahynulo 101 (z toho bylo 5 dětí, které všechny zemřely cizím zaviněním). Oproti roku 2016 to bylo méně o 10. „Sami chodci však zavinili pouze 13 smrtelných nehod, což je oproti předchozímu roku méně o 8 případů,“ doplňuje Roman Budský. Následují motocyklisté (64 obětí, nárůst o 4), cyklisté (44, nárůst o 5) a pasažéři v nákladních automobilech (28, pokles o 5). Dále bylo po 2 obětech z řad cestujících v autobusu a traktoru, jeden usmrcený pasažér v tramvaji a po jednom řidiči jiného motorového a nemotorového vozidla.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Co přesně hodláte dělat proto, aby se Ukrajinci po válce vrátili domů?

A proč poskytujeme azyl i mužům, kteří by měli svou zemi bránit? Ještě otázka, je podle vás pro nás přínosem a případně jakým, když tu u po válce Ukrajinci zůstanou, protože teď tvrdíte, že pro nás přínosem jsou, pak zase, že se budete snažit o jejich návrat, upřímně se v těch vašich prohlášeních vů...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

NKÚ: Prostředky „Modernizačního fondu“ na podporu OZE směřují výhradně do fotovoltaických elektráren

22:14 NKÚ: Prostředky „Modernizačního fondu“ na podporu OZE směřují výhradně do fotovoltaických elektráren

Vláda ČR v roce 2024 rozhodla, že do roku 2030 bude 30 % spotřebované energie pocházet z obnovitelný…