NKÚ: Stát vybírá majetkové daně v porovnání s ostatními daněmi s třikrát menší efektivitou

22.03.2016 8:03 | Zprávy

Nejvyšší kontrolní úřad zkontroloval, jak Generální finanční ředitelství a vybrané finanční úřady[1] vybíraly v letech 2012 až 2014 daň z nemovitých věcí, daň z nabytí nemovitých věcí, daň dědickou a daň darovací. Největším problémem spojeným s výběrem těchto daní je podle NKÚ vysoký objem nedoplatků.

NKÚ: Stát vybírá majetkové daně v porovnání s ostatními daněmi s třikrát menší efektivitou
Foto: NKÚ
Popisek: NKÚ

Finanční úřady vybraly v letech 2012 až 2014 na majetkových daních téměř 59 miliard korun. Jen v roce 2014 z nich inkasovaly 19,3 miliardy korun, přičemž ke konci téhož roku nedoplatky na těchto daních dosáhly celkově 3,4 miliardy korun. Největší podíl na těchto nedoplatcích má daň z nabytí nemovitých věcí. V roce 2014 stát z této daně získal téměř 9,3 miliardy korun, nedoplatky ale ke konci stejného roku přesáhly 2,3 miliardy korun.

Vymáhání nedoplatků z majetkových daní významně ovlivňuje vysoký počet bagatelních nedoplatků do pěti tisíc korun. NKÚ zjistil, že na konci roku 2014 kontrolované finanční úřady evidovaly přes 105 tisíc nedoplatků, ze kterých více než tři čtvrtiny tvořily právě bagatelní nedoplatky. Ty z celkových nedoplatků v hodnotě 1,7 miliardy korun představují 4 procenta. Jejich vymáhání bude problémem i do budoucna, protože Generální finanční ředitelství od listopadu 2015 prodloužilo lhůtu pro jejich vymáhání. V krajních případech je tak úřady mohou začít vymáhat až 33 měsíců poté, co vznikly.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Bc. Matěj Gregor byl položen dotaz

Je pravda, že nebudete mít ministerstvo dopravy ani průmyslu?

Čekal bych, že hlavně o dopravu budete usilovat. Jak tedy chcete bojovat proti greendealu nebo třeba za zrušení zákazu aut se spalovacími motory, ale vůbec už z povahy názvu strany něco udělat pro dopravu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HK ČR: Legislativní plán EK by měl být v deregulaci mnohem ambicióznější

16:08 HK ČR: Legislativní plán EK by měl být v deregulaci mnohem ambicióznější

Legislativní plán Evropské komise pro příští rok přináší několik pozitivních návrhů, směřujících k m…