Název marketingové akce „Pravá česká zabijačka“ klamal zákazníky

22.05.2016 22:45

Marketingová akce „PRAVÁ ČESKÁ ZABIJAČKA“ společnosti Lidl Česká republika, v.o.s., podle Nejvyššího správního soudu uváděla spotřebitele v omyl tím, že v jejím rámci byly nabízeny k prodeji potraviny pocházející z Německa. Nelze přijmout argumentaci žalobce, podle které spotřebitel ani neočekává, že by se v maloobchodní distribuci jednalo o zabijačkové produkty pocházející z České republiky. V opačném případě by Nejvyšší správní soud zcela rezignoval na samu podstatu ochrany spotřebitele, do níž právo nebýt klamán nepochybně náleží. Obchodník Lidl s kasační stížností neuspěl, Nejvyšší správní soud ji zamítl.

Název marketingové akce „Pravá česká zabijačka“ klamal zákazníky
Foto: Nejvyšší správní soud
Popisek: Nejvyšší správní soud

V konkrétním případě Nejvyšší správní soud posuzoval pokutu ve výši 300 tisíc korun, kterou Lidlu uložila Státní zemědělská a potravinářská inspekce za to, že v její provozovně dne 20. 2. 2012 v Ostrově prodával v rámci akce „PRAVÁ ČESKÁ ZABIJAČKA“ německé produkty. Akce byla inzerována regálovými etiketami a visačkami s nápisem „PRAVÁ ČESKÁ ZABIJAČKA“ a vyobrazením předmětných kontrolovaných potravin s uvedením jejich názvů, hmotností, cenou a číselným kódem.

Nejvyšší správní soud uvedl, že shora popsaný způsob propagace této marketingové akce ji jednoznačně spojuje s konkrétním zbožím a informace obsažené na uvedených regálových etiketách a visačkách tudíž spotřebitel nepochybně bral při svém rozhodování, zda toto zboží zakoupit či nikoli, v potaz.

„Nelze přitom přehlédnout, že dominantní zdroj informací z pohledu spotřebitele představovaly právě a jen regálové štítky a visačky s nápisem ‚PRAVÁ ČESKÁ ZABIJAČKA‘, které ve spojení s absencí výslovného označení místa původu kontrolovaných potravin, působily klamavě a uváděly spotřebitele v omyl“, uvedl Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku.

K dalším argumentům Lidlu Nejvyšší správní soud řekl, že k zodpovězení otázky, zda byl spotřebitel klamán ohledně země původu či nikoli, je lhostejné, zda preferuje výrobky z konkrétní země. Stejně tak není nutný vznik skutečné ekonomické újmy spotřebitele.

Jak soud dodal, předmětnou akci nelze bez dalšího ztotožnit s akcemi typu „americký týden“ či „pravý italský večer“ apod., u nichž, jak uvádí Lidl, spotřebitel neočekává, že by všechny nabízené potraviny (např. hamburgery) pocházely z USA či Itálie, protože není nic nepředstavitelného či neobvyklého, že by spotřebiteli v České republice bylo v rámci akce „Pravá česká zabijačka“ nabízeno české zboží, konkrétně české masné produkty.

Informace k rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 11. května 2016, sp.zn. 10 As 181/2015.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Česká pošta: Volební leták není reklamou

17:59 Česká pošta: Volební leták není reklamou

Česká pošta jako logistická firma na základě uzavřených smluv či objednávek roznáší do domovních sch…