„Na projekt se nám podařilo získat 163 milionů korun, a školy se samy rozhodovaly, jak vylepší své vybavení, aby mohly ještě více zaujmout žáky v těchto oblastech zejména při volnočasových aktivitách. Na to jsou navázány kroužky, které školy organizují jak pro své žáky, tak pro děti ze základních škol,“ vysvětluje náměstkyně hejtmana Jana Pernicová.
Projektu se účastní také 90 partnerských základních škol. Ty poslaly své žáky na téměř 500 návštěv do středních škol v rámci sdílení výuky odborných předmětů nebo blokové výuky. Na středních školách v prvním roce probíhalo 42 kroužků, které navštívilo 498 žáků středních škol a dále 29 kroužků, které navštívilo 331 žáků základních škol. Kroužky se zaměřovaly jak na výuku fyziky, chemie, biologie a zeměpisu, tak i na technické předměty jako robotika, elektrotechnika, strojírenství, polygrafie, nábytkářství, zemědělství a podobně.
Nové laboratoře a pomůcky
Jednou z klíčových aktivit je vybavení stávajících odborných učeben a laboratoří. Školy pro mnohé z těchto úprav využívají právě tyto prázdninové měsíce. Například zemědělská škola v Chrudimi zmodernizovala laboratoř chemie a pořídila si meteorologickou stanici, kufříkovou laboratoř pro rozbor půdy a vody a srážkoměr. Integrovaná škola z Vysokého Mýta si zase zakoupila novou profesionální 3D tiskárnu a šestiválcový řezací plotr a také CNC frézové stroje. Např. na ISŠT Vysoké Mýto byla dokončena v dubnu 2014 výroba učebních pomůcek. Pro obory automechanik, lakýrník, karosář a obecného strojírenství si škola nechala vyrobit nové pomůcky jako jsou například řez motoru a řez alternátoru automobilu nebo zkušební zařízení na sedmipólovou zásuvku.
Učí se i učitelé
Důležitou součástí projektu jsou i školení učitelů, metodické kabinety a semináře. Právě ty vyvolaly nadšení mezi účastníky, když přítomným pedagogům poskytly nový pohled na učební látku a na způsoby jejího podání žákům základních a středních škol tak, aby se stala poutavou a zábavnou. Učitelé získávali i nové dovednosti a kompetence. Namátkou třeba v odborném učilišti v Chroustovicích se například vzdělávali ve svařovacích technikách, neo na pardubické chemické průmyslovce měli kurz chromatografických a izotachoforetických metod včetně konkrétní práce s laboratorní technikou i kurz první pomoci při zasažení chemickou látkou.
Osvědčila se i terénní cvičení
Velkým přínosem projektu jsou návštěvy firem a vysokých škol a také terénní cvičení,
které mohou učitelé z těchto prostředků financovat. Například Gymnázium Josefa Ressela v Chrudimi uspořádalo dvě třídenní terénní cvičení, na pozim geologické v Jeseníkách a na jaře biologické ve Slavkovském lese. Podobné akce připravili i na Gymnáziu Pardubice Mozartova a svitavském gymnáziu.
Ještě jeden školní rok
Projekt Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Pardubickém kraji bude pokračovat ještě ve školním roce 2014/2015, kdy opět nabídne celou škálu volnočasových aktivit pro žáky středních a základních škol.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva