Parním vlakem na 170. zahájení lázeňské sezóny v Jeseníkách

11.05.2017 14:39 | Zprávy

V sobotu 13. května vypraví České dráhy zvláštní historický vlak s parní lokomotivou, kterým se budou moci zájemci svézt z olomouckého hlavního nádraží přes Zábřeh na Moravě a Hanušovice do Jeseníku a zpět. Nevšední svezení do hor mohou zájemci využít pro cestu na 170. zahájení lázeňské sezóny v Priessnitzových léčebných lázních a už od pátku 12. května má přichystaný program i město Jeseník, které oslaví 750 let od první písemné zmínky o osídlení. Nejmladším oslavencem pak bude parní lokomotiva Šlechtična, která má letos 70leté jubileum.

Parním vlakem na 170. zahájení lázeňské sezóny v Jeseníkách
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Zvláštní parní vlak bude doprovázen váženým panem Priessnitzem s chotí v dobových kostýmech. Nejen milovníci parních lokomotiv budou moci zhlédnout zbrojení parní lokomotivy vodou ve stanici Zábřeh na Moravě, kde k dotvoření atmosféry bude hrát i muzika. Na nádraží v Jeseníku si mohou zájemci také zblízka prohlédnout strojovnu parní lokomotivy.

Během jízdy se lze občerstvit v bufetovém voze, který bude součástí soupravy. Děti se mohou těšit na slona Elfíka, který jim rozdá balónky a drobné upomínkové předměty. K dispozici bude i pamětní razítko. Vlak bude odjíždět za doprovodu muziky už z olomouckého hlavního nádraží v 8:35. Přivítán hudbou bude i v cílové stanici Jeseník, kde je očekáván ve 12:15.

Jízdenky je v předprodeji možné koupit ve stanicích Olomouc hl. n. a Zábřeh na Moravě, v den odjezdu pak i u vlakového personálu. Kapacita soupravy je ovšem omezená. Jízdné Olomouc hl.n. – Jeseník přijde dospělého na 180 Kč, ze Zábřehu do cílové stanice pak cestující nad 15 let věku zaplatí 130 Kč. Děti od 6 do 15 let zaplatí polovinu. Přeprava kočárku nebo psa je zdarma. Vlak lze použít i pro část cesty mezi jednotlivými stanicemi (Olomouc hl. n. – Zábřeh n. M.: 80 / 40 Kč, Olomouc hl. n. – Hanušovice: 130 / 70 Kč, Zábřeh n. M. – Hanušovice: 80  / 40 Kč, Hanušovice – Jeseník: 80 / 40 Kč).

Sedmdesátiletá kráska „Šlechtična“, nebo také Pětasedma, Komár či Štokr

Tato lokomotiva opustila bránu plzeňských Škodových závodů v prosinci 1947. Její cena byla tehdy vyčíslena na více než 3 miliony Kčs. Celkem bylo od roku 1947 do listopadu 1951 vyrobeno 172 těchto lokomotiv řady 475 (do dneška se dochovaly 4 kusy). Prvním jejím domovem se stala Česká Třebová, postupně však sloužila také v Košicích, Žilině, Přerově, Nových Zámcích, až v roce 1958 zakotvila nadobro v Brně. V depu na dolním nádraží setrvala celý pracovní život (kromě let 1961 – 1964, kdy byla převedena do Horních Heršpic). Od února 1980 začala sloužit jako vytápěcí kotel. O 9 let později byla ale lokomotiva dílnou brněnského depa opět zprovozněna. V rámci volného času se na tom podílelo přes 10 bývalých i tehdejších zaměstnanců. Novou "první jízdu" úspěšně vykonala 13. června 1989 v úseku Brno – Břeclav. Od té doby odveze každoročně několik zvláštních vlaků. 18. května 1995 byla „Šlechtična“ Ministerstvem kultury ČR prohlášena kulturní památkou, aby i pro další generace dokumentovala vyspělost našeho lokomotivního stavitelství ve své době.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Eva Decroix, Ph.D., MBA byl položen dotaz

Ekonomika

Když se pyšníte tím, jak díky vám roste naše ekonomika, jak vysvětlíte, že to nepociťuje většina z nás, a že naše mzdy nerostou nebo jen minimálně, a že se naše životní úroveň propadá?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP a odborové organizace se dohodly na dodatku ke kolektivní smlouvě

11:27 DPP a odborové organizace se dohodly na dodatku ke kolektivní smlouvě

Vedení DPP a všechny odborové organizace, působící v DPP, podepsaly dodatek ke stávající kolektivní …