Povodí Labe dokončilo opravy vrat na zdymadlech v Kostelci a Lysé nad Labem

5.7.2021 7:39 odp.

Na zdymadlech v Lysé nad Labem a Kostelci nad Labem byly dokončeny akce VD Lysá nad Labem, plavební komora, oprava dna dolního ohlaví + protikorozní ochrana vrat VD Kostelec nad Labem, protikorozní ochrana vrat plavební komory.

Povodí Labe dokončilo opravy vrat na zdymadlech v Kostelci a Lysé nad Labem
Foto: Povodí Labe
Popisek: Povodí Labe

Zhotovitelem prací na VD Lysá nad Labem byla firma HARTEX CZ, s.r.o., na VD Kostelec nad Labem firma LABSKÁ, strojní a stavební společnost, s.r.o. Účelem oprav bylo zajištění provozuschopnosti stávajících plavebních komor.

Předmětem oprav byla realizace komplexní obnovy povrchové ochrany (protikorozní ochrany) vybrané strojně technologické části plavební komory – dolní i horní vzpěrná vrata plavební komory včetně příslušenství. V Lysé nad Labem se navíc řešilo odstranění poruchy betonového dna dolního ohlaví.

Oprava protikorozní ochrany zahrnovala výměny těsnění vrátní (prahové, boční, srazové), opeření (dřevěné odrazné prvky) a drobné opravy deformací kovových prvků. Celkem bylo protikorozní ochranou opatřeno 838 m2 a 1559 m2 plochy. Vrata se po odstrojení zbavila nátěrů pomocí tryskacího média, vyráběného ze strusky. Poté byly nanášeny základové a vrchní nátěry. Z důvodu požadované trvanlivosti nátěrů na 15–20 let a extrémních klimatických podmínek na plavební komoře (např. mrazové cykly) bylo investorem dbáno a striktně kontrolováno dodržování technologických předpisů. Nátěry se např. nesměly provádět za mrazu nebo vysoké relativní vlhkosti vzduchu.

Anketa

Měla by mít Česká republika na Evropské radě i nadále právo veta?

99%
0%
hlasovalo: 13802 lidí

Práce v Lysé nad Labem na dolním ohlaví zahrnovaly opravu poruchy betonového dna a opravu líce zdí dolního ohlaví a úvratí. Během stavebních prací došlo za pomoci hydrodemolice k šetrnému odbourání vrchní části betonové desky dna v tloušťce 250 mm a plochy 155 m2. Odbouraná plocha desky betonového dna byla postupně provizorně přitěžována silničními panely, aby nedošlo vlivem působení vztlaku k případnému prolomení dna, které je v nestabilním podloží tvořeno labskými písky. Vybouraná část betonové desky byla nahrazena novou železobetonovou deskou. Proti působení vztlaku spodní vody byla odbouraná plocha dolního ohlaví prokotvena skalními kotvami průměru 28 mm a délky 2800 mm. Oprava líce zdí v ploše 86 m2 zahrnovala odstranění výplně stávající spáry do hl. 7 cm, její vyčištění tlakovou vodou a přespárování vysokopevnostní spárovací hmotou.

Opravné práce byly prováděny v době plánované plavební odstávky, trvající 2,5 měsíce, v provizorně zahrazených a následně vyčerpaných plavebních komorách.

Z důvodu kolidace prací na opravě vrat a dna byla vrata dolního ohlaví vyzdvižena pomocí jeřábové techniky a opravována mimo plavební komoru. Zpětné nasazování vrat je velice složitý proces, neboť vrata, vážící cca 20 tun, musejí být osazena a vycentrována s milimetrovou přesností.

Akce byly plně hrazeny z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, kdy za provedené práce SFDI přispělo částkami 7,848 a 3,017 mil. Kč.

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Zpráva o udržitelném rozvoji: ČEZ loni snížil emise, spotřebu vody i produkci odpadů

22:54 Zpráva o udržitelném rozvoji: ČEZ loni snížil emise, spotřebu vody i produkci odpadů

Skupina ČEZ pokračuje v nastaveném trendu budování udržitelnější energetiky: loni snížila objem vypu…