Praha šetří na všem kromě aut. Změňte priority, vyzval Auto*Mat zastupitele

28.11.2012 9:00

Hlavní město má podle návrhu rozpočtu příští rok šetřit na všech výdajích. Kromě staveb pro auta (1), (2).

Praha šetří na všem kromě aut. Změňte priority, vyzval Auto*Mat zastupitele
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tunel Blanka

Tunel Blanka má stát o miliardu více, než vedení města přiznalo. Padesát milionů má spolykat stavební příprava terminálu Veleslavín a devět příprava tunelu Blanka II (3). Finance dopravního podniku jsou tajné (4). Na metro D, tramvajovou trať na Dědinu a zklidnění severojižní magistrály Praha peníze dát nechce (5). Iniciativa Auto*Mat vyzvala zastupitele, aby přehodnotili priority Prahy a nezalévali další peníze do betonu předražených automobilových staveb. Zastupitelstvo bude o rozpočtu hlasovat tento čtvrtek.

„Magistrát se chlubí takzvaným rozklikávacím rozpočtem, ale informace o plánovaných výdajích na příští rok jsou neuvěřitelně nepřehledné,“ říká finanční odborník iniciativy Auto*Mat Jakub Stránský. „Pokud zastupitelé nedostali jiné materiály než ty, které najdou obyvatelé Prahy na webu, obávám se, že nebudou vůbec vědět, o čem hlasují,“ tvrdí Stránský.

„Z popisů položek často nelze zjistit, na jaké konkrétní stavby jsou peníze určeny. V utajování informací je nejhorší dopravní podnik, o jehož výdajích se daňový poplatník nedozví žádné podrobnosti. Je zarážející, že jeho rozpočet neprojednal dopravní výbor rady hlavního města. V této černé díře přitom zmizí celá čtvrtina rozpočtu Prahy,“ dodává Jakub Stránský.

Stejně jako v minulých letech, i v roce 2013 má nejvíce peněz z dopravní kapitoly spolykat tunel Blanka, konkrétně pět a půl miliardy. Mimo samotné výstavby tunelu chce město vyčlenit 400 milionů na velín. Protože má stát nad portálem tunelu na Malovance, vyjde stavba na více než miliardu. Podle dřívějšího slibu politiků měl na tomto místě vzniknout park. Součástí budovy mají být nepochopitelně i nové kanceláře TSK a informační centrum Prahy 6.

„Překvapuje nás, že město chce investovat do přípravy staveb, které se podle prohlášení politiků vůbec nemají stavět. Jde zejména o tunel Blanka II. Naopak na potřebné stavby, jako je trasa metra D, nové tramvajové trati nebo zastávky vlaků jako by nezbývaly peníze,“ vysvětluje dopravní odborník iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler.

„Investice do bezpečnosti ulic, cyklistické dopravy nebo zlepšení veřejného prostoru lze označit za almužnu. V milionové metropoli se s tak malými částkami nedá nic změnit. Chůze a jízda na kole přitom zajišťují čtvrtinu dopravních potřeba Pražanů,“ dodává Filler. Zatímco do automobilové dopravy tečou miliardy, na pěší a cyklistickou dopravu má být vyčleněno jen pár desítek milionů. Konkrétně 10 milionů na akce pro BESIP a 25 milionů na rozvoj cyklostezek, a to až po protestu veřejnosti proti zrušení položky. Chodníkový program z rozpočtu úplně zmizel. Chybí také prostředky na zoufale potřebné zvýšení kapacity záchytných parkovišť P+R.

Iniciativa Auto*Mat vyzvala pražské zastupitele a zastupitelky, aby přehodnotili priority rozpočtu, omezili investice do drahých automobilových staveb a peníze věnovali raději na zlepšování prostředí města pro chodce, cyklisty a uživatele veřejné dopravy.

1) Stránky věnované dopravní kapitole pražského rozpočtu
http://www.auto-mat.cz/aktivity/doprava-a-penize/

2) Desatero znaků pražského rozpočtu na dopravu

1.Pokračování výstavby tunelu Blanka, který vyčerpává celý rozpočet
2.Financování dopravního podniku je netransparentní a neumožňuje zjistit objem investic
3.Nulový rozvoj parkovišť P+R
4.Nulový rozvoj sítě tramvajových tratí
5.Nezájem o železniční dopravu
6.Tradičně malý zájem o pěší dopravu
7.Nízké investice do cyklistické dopravy podkopávají naplnění koncepce rozvoje do roku 2020
8.Zbytečné nové investice do přípravy staveb pro auta (tunel Blanka II, Radlická radiála)
9.Příprava metra D neběží
10.Poměrně velký objem prostředků na opatření snižující vliv automobilové dopravy na prostředí, žádné zřejmé prostředky na opatření snižující objem automobilové dopravy

3) Na čem může Praha ušetřit

4) Nejasné položky rozpočtu dopravního podniku

Největší položka pražského rozpočtu, příspěvek na dopravní podnik, je zcela nepřehledná. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) funguje jako akciová společnost, která má s městem smlouvu. Praha musí podle smlouvy DPP platit podle dopravního výkonu. Samotný DPP má investiční plán, který se schvaluje po uzavření městského rozpočtu. Tento plán je neveřejný. Podle vyjádření ekonomické ředitelky DPP Magdaleny Češkové na finančním výboru dne 26. listopadu 2012 se představenstvo může rozhodnout, že schválený investiční plán zveřejní.

Současný stav znemožňuje udělat si byť jen obecnou představu o investicích města do veřejné dopravy. Z dostupných údajů si nemohou tuto představu udělat ani zastupitelé, kteří desetimiliardovou položku schvalují. Při takto nastaveném postupu při přípravě investic DPP nemají zastupitelé dostatečné podklady pro rozhodování o alokaci investičních prostředků.

5) Kde peníze chybějí

Je zjevné, že navržená pozitivní opatření jsou levnější než drahé stavby, na nichž lze ušetřit.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

23:08 Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT jde do nadcházejících eurovoleb s plnou kandidátní li…