Na zvýšený zájem nakupujících jsou obchodníci připraveni. Již od října pomalu zaváží sklady a připravují vánoční akce. „Je dobře, že se lidé před Vánocemi nebojí utrácet. Zvýšení DPH i prohibice citelně zasáhly do tržeb obchodníků a na celkovém obratu se projevil
i ekonomicky vyvolaný útlum poptávky. Vánoce tento nepříznivý vývoj alespoň částečně zmírňují. Ostatně kdy jindy by si lidé měli dopřát trochu luxusu, než o těchto významných svátcích,“ říká prezident SOCR ČR Zdeněk Juračka.
Letošní Vánoce navíc mohou být i poslední, kdy spotřebitele a obchodníky nebudou sužovat nová nařízení o kontrole a prodeji potravin. Ačkoli SOCR ČR snahu ministerstva zemědělství o zjednodušení a zprůhlednění systému zajištění bezpečnosti a kontroly potravin vítá, nepovažuje tento návrh za šťastný a promyšlený.
Podle nového návrhu zákona o potravinách by navíc zákazníci měli být v úsecích s krájenými potravinami informováni písemně nejen o třídě jakosti a datu použitelnosti, ale i o látkách vyvolávajících alergické reakce, sladidlech, kofeinu, fytosterolech a dalších složkách, které běžnému spotřebiteli nic neříkají a působí na něj spíše negativním dojmem. Jako ideální řešení se jeví to, aby obchodník spotřebiteli na vyžádání zpřístupnil všechny informaci včetně složení potraviny, které bude mít od dodavatele k dispozici. Lidé nechtějí v obchodech u pultu trávit nad každým výrobkem dlouhé minuty čtením. Na balených potravinách samozřejmě všechny informace naleznou.
Z dříve zveřejněného vyjádření Sdružení českých spotřebitelů uvádíme: „Naše sdružení je velmi citlivé na přemrštěnou regulaci, tedy na zavádění závazných opatření tam, kde se z nějakých důvodů objeví nedostatky na trhu,“ a dále jeho předseda L. Dupal vysvětluje: „Velmi často nejsou v takovýchto případech dostatečně posouzeny dopady na konečného spotřebitele a dochází například k neúměrné byrokratické zátěži systému, včetně následného dopadu na cenu výrobků“. Některé nové informační povinnosti přikazované podnikatelům k předávání státním a kontrolním orgánům vyvolávají pochybnosti spotřebitelů o potřebě takové regulace, která musí dle našeho názoru vyvolat zvýšení nákladů. Ty se mohou promítnout do cen potravin.
„Jako absolutní nesmysl se ukázalo již označování rozpečeného a čerstvého pečiva. Zákazníci kupují to, na co jsou zvyklí, co jim chutná a čtením cedulek se zabývá jen velmi malé procento,“ říká prezident SOCR ČR, Zdeněk Juračka.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva