Sdružení místních samospráv: Obce nesouhlasí s rozšířením působnosti NKÚ

16.02.2018 13:53

Potřebujeme měnit Ústavu pro kontrolu těch, kteří již kontrolováni jsou? Sdružení místních samospráv odmítá rozšíření kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu!

Sdružení místních samospráv: Obce nesouhlasí s rozšířením působnosti NKÚ
Foto: sms.cz
Popisek: Sdružení místních samospráv - logo

Letošní leden se nese v duchu již několikátého pokusu o úpravu Ústavy ČR a návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu (NKÚ). Oba dva návrhy zákonů právě procházejí připomínkovým řízením. Novela Ústavy České republiky v části pro NKÚ předpokládá rozšíření působnosti úřadu z kontroly hospodaření státu a z kontroly hospodaření se státním majetkem, na kontrolu hospodaření s veřejnými prostředky (s neurčitým vymezením) a s majetkem právnických osob s majetkovou účastí nejen státu, ale i územně samosprávných celků, tj. krajů a obcí. Na to navazuje návrh novely zákona o NKÚ. Ten mezi územně samosprávné celky zahrnuje kraje; obce nad 10 000 obyvatel, jejich zřizované příspěvkové organizace a školské právnické osoby; a konečně dobrovolné svazky obcí (DSO) bez rozdílu a jejich zřizované právnické osoby a školské právnické osoby.

Ačkoliv územně samosprávné celky již nyní podléhají několika stupňům kontrol a nakládání s veřejnými prostředky je upraveno několika zákony, stát přesto hodlá další stupeň kontroly zavést. To vše v situaci, kdy se nám kontroly v mnohých případech zdvojují i ztrojují. Stejnou věc kontrolují úředníci vícekrát, to vše z peněz daňových poplatníků.

Navrhované rozšíření působnosti NKÚ na obce (nyní navrhováno nad 10 000 obyvatel), jejich zřizované organizace a DSO bez rozdílu a jejich zřizované organizace, přinese jen další znásobení neúčelných povinností, které již dnes tyto subjekty fakticky plní podle jiných právních předpisů. Současná legislativa přímo obcím (potažmo dobrovolným svazkům obcí) ukládá se chovat s péčí řádného hospodáře. Tento princip do sebe již také zahrnuje požadavek efektivního nakládání s veřejnými prostředky a majetkem obcí. Nezanedbatelná je také veřejná kontrola, kterou vykonávají přímo občané prostřednictvím zastupitelské demokracie.

Bez obav z dalších komplikací nejsou ani menší obce. Ústava by totiž svou úpravou nezaručila, že se v blízké či vzdálenější budoucnosti pozornost neupře dalším kontraproduktivním směrem. Pouhou úpravou zákona by pak působnost NKÚ mohla být dále rozšiřována, například na ty nejmenší obce.

Navržený systém nových kontrol je vyčíslen na 6,5 milionu korun a rozšiřuje počet státních zaměstnanců. Nechceme tyto prostředky raději investovat do rekonstrukce venkovské malotřídky? I proto vyzýváme Vládu ČR, aby takové znění zákona o NKÚ jednoznačně odmítla, a upravila ho tak, aby nepřinesl další zátěž na místní samosprávy v České republice.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

22:03 Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

Vláda na vlastní žádost odvolala z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou. Do jmenování nového hl…