Světový den životního prostředí: Češi nemyslí ekologicky, nakupují více vozů a znečišťují vodu léčivy a hormony

05.06.2014 9:20 | Zprávy

Světový den životního prostředí, který se koná 5. června, veřejnosti každoročně připomíná význam ochrany životního prostředí. Znečištění ovzduší, vody, půdy a produkce odpadů se staly klíčovými oblastmi změn nejen ve světě, ale i v tuzemsku. Česko se v současnosti potýká s nárůstem množství elektroodpadu, motorových vozidel a s rizikem znečištění povrchových vod léčivy a hormony.

Světový den životního prostředí: Češi nemyslí ekologicky, nakupují více vozů a znečišťují vodu léčivy a hormony
Foto: Archiv
Popisek: Ilustrační foto

Ovzduší: počet motorových vozidel během 2 let vzrostl o 3%

Jedním z klíčových environmentálních problémů, se kterým se Česko potýká, je znečištění ovzduší. Problematika znečištěného ovzduší je úzce spjata s vývojem v energetickém sektoru a v průmyslu, s vytápěním domácností a s vývojem v dopravě. Z důvodu neustálého nárůstu automobilové a nákladní silniční dopravy, který je viditelný po roce 1990, vzrůstá také znečištění ovzduší emisemi znečišťujících látek z dopravy. Z aktuální Statistické ročenky životního prostředí 2013 vyplývá, že počet osobních motorových vozidel vzrostl během posledních dvou let zhruba o 3 %. „Zatímco v roce 2011 bylo Ministerstvem dopravy České republiky registrováno zhruba 4, 58 milionů osobních motorových vozidel, v roce 2012 to bylo již o přibližně 130 tisíc vozidel více, tedy zhruba 4, 71 milionů,“ uvedla Tereza Ponocná z Cenia, České informační agentury životního prostředí. Stav znečištěného ovzduší je přitom nejpalčivější v Moravskoslezském kraji. „Dlouhodobě nejpostiženější oblastí je aglomerace Ostrava, Karviná a Třinec,“ upřesnila Ponocná.

Kromě dopravy přispívá ke znečištění ovzduší také sektory veřejné a průmyslové energetiky a lokální zdroje vytápění domácností. „V zimních měsících, především na venkově, vznikají lokální topeniště, kde někteří lidé pálí vše, co za léto nastřádali. Problematickými látkami v kouři jsou hlavně rakovinotvorné polycyklické aromatické uhlovodíky a prachové částice,“ vysvětlil Michal Bittner z Centra pro výzkum toxických látek v prostředí - Recetox Masarykovy univerzity. I přes pokračující dlouhodobý pokles emisí znečišťujících látek do ovzduší, je podle něj zapotřebí omezit individuální automobilovou dopravu a zpřísnit emisní normy. „Dále je důležité snížit energetickou náročnost, s čímž se pojí podpora šetrnějších způsobů vytápění a pořizování nových kotlů, což například aktuálně běží v programu Zelená úsporám,“ dodal Bittner s tím, že přitom nejjednodušším a nejúčinnějším řešením pro všechny je uskromnit se.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Martin Exner byl položen dotaz

K čemu ta pomoc Ukrajině je?

Netvrdím, že má pomoc skončit, ale válka ano. A co třeba ČR nebo Evropa dosud udělala pro její ukončení? Nebo to se sází jen na to, že budeme Ukrajinu vyzbrojovat a ta Rusko vojensky porazí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Americká cla ohrožují globální růst, EU musí jednat jednotně a pragmaticky

22:08 Hospodářská komora: Americká cla ohrožují globální růst, EU musí jednat jednotně a pragmaticky

Zavedení 20% amerických cel vůči dovozu z Evropské unie je špatnou zprávou pro obě strany Atlantiku.…