TATRA TRUCKS: Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami

11.10.2018 11:32

Ve středu 10. října zástupci HZS České republiky převzali v Jihlavě dva zcela nové a unikátní hasičské speciály na podvozku TATRA v podobě cisternových zodolněných stříkaček CZS 40 Titan. Vozidla budou sloužit u Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ČR.

TATRA TRUCKS: Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami
Foto: Czechoslovak Group
Popisek: TATRA TRUCKS

Během slavnostního aktu v jihlavském areálu HZS ČR za přítomnosti mnoha významných osobností mezi nimiž nechyběli Vilibald Knob, náměstek ministra vnitra pro řízení sekce ekonomiky a provozu, Drahoslav Ryba, generální ředitel HZS ČR, Radek Koten, předseda výboru pro bezpečnost PS Parlamentu ČR, Michal Dlouhý, ředitel pyrotechnické služby PČR, nebo Stanislav Červený, ředitel společnosti THT Polička či Petr Hendrych, obchodní ředitel TATRA TRUCKS a další byly hasičům předány nové velkoobjemové cisterny CZS 40 Titan. Ty jsou určeny pro zásahy v rizikových oblastech s vysokým stupněm ohrožení. Proto jsou vybaveny pancéřovanou kabinou i zodolněnou nástavbou a konstrukcí podvozku, které chrání nejen posádku, ale hasicí zařízení a technologie. Vozidla poputují k záchranným rotám v Hlučíně a Zbirohu, plánuje se ještě pořízení třetího kusu, který by měl sloužit u záchranné roty v Jihlavě.

Základ CZS 40 tvoří osvědčený automobil řady TATRA FORCE s podvozkem v konfiguraci 8x8 kopřivnické společnosti TATRA TRUCKS, o konstrukci nástavby a zástavbu hasicích technologií se postarala firma THT Polička. Vozy CZS 40 Titan se veřejnosti poprvé oficiálně představí během slavnostní přehlídky Armády České republiky a záchranných a bezpečnostních složek ČR na Evropské třídě v Praze 28. října tohoto roku, jež se bude konat při příležitosti oslav výročí 100 let od vzniku Československé republiky.

Podle záměrů HZS ČR mají nové speciály ve službě nahradit hasičské tanky SPOT-55, které technicky i morálně zastarávají a budou postupně vyřazeny. Vozidla CZS 40 Titan je možné nasazovat v zamořeném prostředí, jsou vhodná pro hasební zásahy či průzkumné a monitorovací akce při haváriích v chemických a petrochemických podnicích nebo v místech s nevybuchlou municí, nástražnými výbušnými zařízeními a tlakovými lahvemi, mohou být využívány i při velkých lesních požárech atd.

Podvozek TATRA T815–7M0RC1.371 je opatřen čtyřmi řiditelnými nápravami s centrálním dohušťováním pneumatik. Třetí a čtvrtá náprava se natáčejí do rychlosti 30 km/h na základě pokynů palubní elektroniky dle natočení náprav předních, centrální dohušťování pneumatik je ovládáno dálkově přímo z místa řidiče. CZS 40 Titan je vybaveno šestiválcovým motorem Cummins ISM500 o výkonu 373 kW a plně automatickou převodovkou Allison 4500R s integrovaným retardérem.

Pancéřovaná kabina je čtyřmístná a čtyřdveřová s balistickou odolností úrovně 2a/b podle vojenského standardu STANAG 4569. Je schopna ochránit posádku proti explozí protitankové miny o síle ekvivalentu 6 kg TNT kdekoliv pod kabinou či kolem podvozku. Kabina je vybavena i systémy ochrany posádky před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků použití zbraní hromadného ničení.

Posádku tvoří velitel a dva strojníci, čtvrté sedadlo je určeno pro připadnou evakuaci ohrožené osoby. Řídící prvky hasicích systémů jsou zdvojené, jejich ovládání je možné z místa velitele a ze sedadla za řidičem. Pancéřovaná okna mohou být vybavena demontovatelnou drátěnou ochranou, dveře kabiny jsou napojeny na pneumatický sytém vozidla pro snadnou manipulaci při otvírání a zavírání. Nástavba vozidla je konstruována tak, aby byla odolná proti mechanickému poškození, například při zásazích v ruinách budov nebo v lesích. V jejích útrobách se nachází nádrž o objemu 12 tisíc litrů hasebních látek.

Čerpací zařízení THT PJA 4000 posádka obsluhuje dálkově pomocí ovládacích prvků a dotykových tabletů. CZS 40 Titan disponuje dvěma proudnicemi, na přídi před kabinou je proudnice o průtoku 1 tisíc litrů za minutu, proudnice umístěná v nástavbě je výsuvná s průtokem 4 tisíce litrů za minutu, obě jsou vybaveny kamerou přenášející obraz na displeje v kabině. V nástavbě je i výsuvný stožár s přehledovou kamerou, infračervenou kamerou a laserovým dálkoměrem, další kamery jsou zabudovány do boků a zádi korby a umožňují bezdrátový přenos obrazu na dálku v reálném čase. Veškeré rozvody paliva, olejové a vzduchové okruhy vozidla jsou chráněny proti ohni i horku, podvozek, nástavba i kabina jsou proti sálavému horku chráněny systémem vodních rozprašovacích trysek.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

23:08 Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT jde do nadcházejících eurovoleb s plnou kandidátní li…