Trend v ČR? Nášlektor.cz sází na školení školitelů

05.12.2014 10:19 | Zprávy

Zakládání vlastních vzdělávacích středisek se stalo jevem, který dnes následují tuzemské i nadnárodní firmy. Z důvodu snižování nákladů volí obsazování lektorských pozic vlastními zaměstnanci. Ačkoli jsou zkušení a firmu i její procesy znají, nebývají vždy kompetentní v předávání zkušeností dále.

Trend v ČR? Nášlektor.cz sází na školení školitelů
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Počítač

Z těchto důvodů vznikl koncept rozvoje interních vzdělavatelů, ve kterém spojily své síly přední kapacity v oboru firemního vzdělávání: Petr Eisner, DiS, Olga Franců, PaedDr. Jitka Jilemická, PaedDr. Olga Medlíková a Mgr. Jan Vojtko. Více o projektu prozrazují webové stránky http://naslektor.cz/.

Střední a zejména velké firmy v době škrtů čím dál méně využívají externích agentur a vedou vzdělávací programy svépomocí ve vlastních školících odděleních. Školení vedou pracovníci na seniorských pozicích. Přestože mají tito přednášející know-how a letitou praxi, často znalosti neumějí předat dále. Právě proto je nutné, aby sami prošli školením a naučili se své vědomosti a znalosti předat kolegům poutavou formou. „Z důvodu poptávky proto vznikl i projekt rozvoje interních vzdělavatelů, ať už lektorů, trenéru, koučů, konzultantů, mentorů či supervizorů. Vznikl tedy pro potřeby cíleného a zaměřeného rozvoje lidí, kteří učí lidi,“ mluví o širokém záběru dlouholetá lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu PaedDr. Olga Medlíková, která je jednou ze školitelů.

Cílem je podle tvůrců zajistit kvalifikovaný výběr vnitropodnikových vzdělavatelů dle potřeb zadávající společnosti. K tomu je potřeba lektory vytrénovat v požadovaných znalostech, dovednostech, metodách a technikách. Dále má projekt za cíl pomoci ve firmě vytvořit metodiky, které budou odrážet jak potřeby školících pracovníků, tak zaměstnanců i samotné firmy. Koncept bude napomáhat rozvoji vzdělavatelů pomocí uspořádané a zaměřené zpětné vazby a aktuální stav interních vzdělavatelů bude posouzen pomocí profesionálně vedených development center. „Už dnes firmy, kterým není lhostejná kvalita lektorů, využívají právě development centra, ve kterých interní lektoři a koučové prokazují svoji odbornou způsobilost. Pomocí těchto center se dá zjistit, kdo je jak způsobilý nejen odborně, ale i lektorsky, kdo potřebuje nějakou pomoc, koho přesunout například z lektorské role do role kouče nebo mentora, čili jak může daný člověk růst,“ připomíná Olga Medlíková. Development centrum je nástrojem hodnocení a dalšího rozvoje vzdělavatelů, měří jejich výkon na základě kompetencí, poskytuje zpětnou vazbu účastníkům i firemním zadavatelům.

Jak toho chtějí dosáhnout?

Rozvoj interních vzdělavatelů postavili zkušení lektoři na několika základních pilířích. Investice do lidských zdrojů představuje významnou nákladovou položku každé společnosti. Stejně jako u klasického minimalizování rizika „špatného výběru“ proto dobře poslouží hodnotící program určený pro větší počet uchazečů: Assessment centrum (AC). Česká alternativa tohoto anglického názvu by se dala volně přeložit jako hodnotící středisko. Jedná se tedy o speciální diagnostickou metodu, která se používá pro výběr zaměstnanců z většího počtu uchazečů. Nedílnou součástí konceptu je i zjištění podrobného typologického profilu lektora metodou Golden Profiles of Personality (GPOP), která využívá 5-ti základních posuzovacích škál a řady subškál. Probíhá formou testu, na nějž navazuje poradenský rozhovor. Výstupem je podrobná hodnotící zpráva. Samozřejmostí jsou i kvalitní tréninky, kurzy a školení, pomocí kterých firma rozvine potřebné dovednost svých lektorů ať už ve formě klasických seminářů, tréninků či videorozborů. Nechybí ani koučování, stínování, mentoring, jež pomohou profesnímu posunu interních lektorů, práce se zpětnou vazbou, tvorba metodik s ohledem na správné využití vhodných forem a metod výuky a development centra.

Jaký by měl interní lektor být?

Hledá-li firma interního lektora, který bude přednášet o produktech, klientech, technikách prodeje nebo dovednosti, jak si získat a udržet zákazníka, nepotřebuje mít nikoho obzvláště kreativního. Stává se, že materiály a prezentace, které použije, mu vytvoří někdo jiný. V případě nadnárodní společnosti se mnoho materiálů připravuje mimo Česko a u nás se jen přeloží. Interní lektor do nich většinou nesmí zasahovat. „Zde tedy potřebujeme člověka, který ctí firemní kulturu, je loajální a umí interní firemní vědění předat dál způsobem, který zaměstnance firmy zaujme a podpoří je v jejich osobním rozvoji,“ říká Olga Franců z týmu lektorů na http://naslektor.cz/.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Rozpad EU

Dobrý den, opravdu myslíte, že je rozpad EU pravděpodobný? Že si kapříci vypustí rybník, a že rozpad země jako třeba Francie nebo Německo dopustí? A vlastně je vůbec rozpad možná jinak, než že z EU většina států vystoupí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Povodí Moravy: Hranický jez projde pravidelnou kontrolou

13:21 Povodí Moravy: Hranický jez projde pravidelnou kontrolou

Jezová zdrž na řece Bečvě v Hranicích bude v příštím týdnu vypuštěna, vypouštění bude zahájeno v pon…