Tým silniční bezpečnosti: Vážné nehody se loni nevyhýbaly ani dětským cyklistům

16.05.2017 14:50 | Zprávy

V roce 2016 vyšetřovala Policie ČR celkově 98 864 dopravních nehod. Z toho 3 982 kolizí bylo s účastí cyklistů, přičemž v 2 476 případech zaviněně z jejich strany. Děti ve věku do 15 let byly jako cyklisté účastníky 317 nehod, 243 z nich zavinily samy. Loňská bilance následků nehod pro dětské cyklisty byla 1 úmrtí (ze strany dítěte zaviněně), 20 těžkých zranění (z toho 12 zaviněně) a 246 lehkých zranění (vlastní vinou 194 z nich).

Tým silniční bezpečnosti: Vážné nehody se loni nevyhýbaly ani dětským cyklistům
Foto: pixabay.com
Popisek: kolo, ilustrační foto

Ze statistik nehodovosti vyplývá, že loni z celkově 20 těžce zraněných dětských cyklistů byli 4 bez přilby, z celkově 246 lehce zraněných to bylo 108 dětí. Oproti roku 2015 se nepatrně snížil podíl lehce zraněných dětí bez přilby (pokles ze 47,4 na 43,9 %), výrazný pokles byl zaznamenán u podílu těžce zraněných dětí nepoužívajících přilbu (z 59,1 na 20 %). Pro děti tedy není doposud samozřejmostí používat při jízdě po pozemních komunikacích cyklistickou přilbu.

Mnozí rodiče si nejsou jisti, kdy musejí děti používat přilbu

To vyplývá z průzkumu provedeného v loňském roce agenturou IPSOS pro potřeby pojišťovny Metlife. Většina z 525 dotázaných rodičů uvedla, že jejich děti vždy jezdí na kole s cyklistickou přilbou. Ovšem zhruba 45 procent z nich nevědělo, že povinnost nosit přilbu platí až do 18 let věku. Třetina dotázaných vyjádřila přesvědčení, že uvedená povinnost se vztahuje jen na děti do 15 let, každý třináctý se domníval, že nejmenší cyklisté nemusejí cyklopřilbu používat vůbec. Jízda na kole není pro děti bez nebezpečí. Provedený průzkum naznačil, že alespoň jednou utrpělo zranění 30 procent dětí, přičemž každý třináctý případ si vyžádal ošetření lékařem či dokonce hospitalizaci. Nejčastěji se zdravotníci setkávají se zlomeninami dlouhých kostí horních končetin, hlavně v okolí loketního kloubu. Takové úrazy vyžadují operaci, bohužel mohou zanechat následky „Převládají pády z kola při smyku, najetí do prohlubně, na obrubník chodníku, zídku a podobně. Mezi dopravními úrazy zaznamenáme sražení cyklisty osobním automobilem, srážku dvou cyklistů, cyklisty s motocyklistou i náraz do chodce,“ upřesňuje profesor MUDr. Petr Havránek, CSc., přednosta Kliniky dětské chirurgie a traumatologie Thomayerovy nemocnice. K úrazům dětí dochází i při jízdě na kole mimo silnice, u starších dětí při cyklotrialu, kdy jedou na kolech typu BMX. Klinika ošetřuje všechny věkové skupiny dětí s cyklistickými úrazy, nejčastěji mezi šestým a devátým rokem a mládež v pubertě. „Typickým úrazem z kola je poranění nadbřišku, kdy cyklista narazí břichem na čep řídítek a poraní si slinivku břišní, játra či žaludek. Tyto úrazy mohou ohrozit život dítěte. Naštěstí roste počet dětí, které nosí helmu, a proto zásadně klesá počet úrazů hlavy a centrální nervové soustavy. U dospělých zatím osvěta tak účinná nebyla,“ upozorňuje profesor Havránek.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Hrozí Blažkovi nějaký trest?

Podle mě se řeší jeho politická kariéra, ale je nebo není to, co udělal zákonné? Taky nevěřím, že to vše udělal jen tak, prověřuje se vůbec, zda nešlo o korupci a braní úplatku? A poslední dotaz, jak je vůbec možné, že nějaký politik přijme takové peníze a téměř nikdo o tom neví?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Vítězní studenti v Motivačním programu Prokopa Diviše

10:34 ČEZ: Vítězní studenti v Motivačním programu Prokopa Diviše

Motivační program Prokopa Diviše pro školní rok 2024/25, který pro studenty z partnerských středních…