Vědci založili odbornou platformu Vědci pro Šumavu

02.02.2016 14:14

Vědci, kteří se dlouhodobě zabývají výzkumem šumavské přírody, založili novou odbornou platformu s názvem Vědci pro Šumavu. Jejím posláním je prezentace vědeckých poznatků týkajících se Šumavy směrem k médiím, státní správě i široké veřejnosti. Prvním krokem je podpora vládního návrhu novely zákona č. 114/1992 Sb.

Vědci založili odbornou platformu Vědci pro Šumavu
Foto: Jan Duchek
Popisek: Česko-německé pomezí na Šumavě

Platforma Vědci pro Šumavu vznikla v lednu 2016 z iniciativy vědců, kteří se dlouhodobě zabývají výzkumem šumavské přírody. Platforma má v současnosti 21 aktivních členů, z nichž mnozí dříve působili ve Stínové vědecké radě Národního parku Šumava. Ta svoji aktivní činnost ukončila počátkem roku 2015, poté co nový ředitel NP Šumava Pavel Hubený jmenoval některé členy Stínové vědecké rady do Rady NP Šumava.

„Po ukončení činnosti Stínové vědecké rady jsme s řadou kolegů hledali způsob, jak udržet kontakt s veřejností. Ten považujeme i nadále za velmi důležitý, protože vědecké poznatky bohužel stále hrají v rozhodování o osudu Šumavy výrazně menší roli, než jaká jim objektivně náleží,“ říká předseda bývalé Stínové vědecké rady a člen platformy Vědci pro Šumavu, doc. RNDr. Jakub Hruška, CSc.

Platforma sdružuje vědce a odborníky z různých vědeckých disciplín, kteří se dlouhodobě zabývají výzkumem Šumavy a svá zjištění nechtějí publikovat jen ve vědeckých časopisech. „Posláním vědce není pouze samotný proces zkoumání, ale i seznamování odborné i laické veřejnosti s výsledky výzkumů,“ dodává doc. RNDr. Jakub Hruška, CSc.

Cílem platformy je prezentace objektivních informací o fungování ekosystémů národního parku. Členové platformy chtějí vědeckými argumenty pomáhat efektivní a smysluplné ochraně přírody, státní správě a zákonodárcům, či vysvětlovat odbornou problematiku médiím. Jsou připraveni seznamovat s odbornými poznatky o ochraně šumavské přírody širokou veřejnost, politiky, podnikatele i milovníky přírody, tedy všechny, kterým není osud Šumavy lhostejný.

„Naším nejbližším cílem je podpořit mezi poslanci vládní návrh novely zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, který nově definuje podmínky pro vznik a řízení národních parků. Novelu jsme detailně prostudovali, a přestože bychom si dokázali představit ještě větší důraz na ochranu přírody, je novela podle nás kompromisní, vyvážená, respektuje vědecké poznatky a zároveň bere ohled na potřeby místních obyvatel. Věříme, že povede k dobré správě území a ochraně přírody nejen na Šumavě,“ říká prof. RNDr. Jaroslav Vrba, CSc., člen platformy Vědci pro Šumavu a profesor na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Seznam členů platformy Vědci pro Šumavu