Vzhledem k trendům ve společnosti se bezkontaktní bankovní karty mohou stát odpovědí na požadavky moderních přepravních systémů velkých měst a regionů, tvrdí autoři nejnovější studie, ve které jsou zhodnoceny jak domácí, tak zahraniční způsoby plateb jízdného ve veřejné dopravě.
Studie s podporou České spořitelny vznikala od konce roku 2013 v Pracovní skupině pro použití bankovních bezkontaktních karet ve veřejné dopravě. Členy skupiny jsou městské dopravní podniky, dopravci, organizátoři integrovaných dopravních systémů, objednatelé veřejné dopravy a systémy bankovních karet v České republice. Skupina se zabývala nejen situací v oblasti bezkontaktních bankovních karet, ale hodnotila i způsoby placení městského jízdného například v Polsku (Varšava a Vratislav), Spojených státech (Chicago), Velké Británii (Londýnská Oyster Card).
Podle studie je trendem v placení ve veřejné dopravě přechod z tzv. „distribuovaného privátního systému“ na systém otevřený. „V privátním systému neboli uzavřeném systému si musí cestující pořídit zvláštní kartu, kterou mu vydá město nebo dopravce. Na tuto kartu si pak nahraje kupóny nebo určitou finanční částku – informace jsou tak předávány mezi karty a akceptační terminály. Naproti tomu v otevřeném systému s bankovními kartami cestující použije kartu, kterou již má od své banky. Na kartu nemusí nic nahrávat, ani se předem registrovat. Bankovní kartu přiloží ve vozidle nebo na nástupišti a karta slouží jako jízdenka. Může si také koupit ke kartě kupón a bankovní karta funguje jako tramvajenka. Údaje o cestovních dokladech jsou uloženy centrálně a cestující je může spravovat třeba přes web nebo mobilní telefon,“ objasňuje popsanou metodu koordinátor skupiny a nezávislý odborník na elektronické platební systémy Martin Procházka.
Inspirací pro Prahu je Londýn
Dobrým příkladem přechodu na placení bezkontaktními kartami je veřejná doprava v Londýně. Od roku 2012 zavedl londýnský dopravní podnik Transport for London (TfL) placení bezkontaktními kartami v autobusech. Během letošních prázdnin se bezkontaktními kartami začíná platit i v londýnském metru a ve všech dalších prostředcích městské dopravy. Karta Oyster, londýnská obdoba pražské Opencard, kterou se platilo od roku 2003, tak bude postupně nahrazena modernějším systémem, na jehož realizaci londýnský dopravní podnik spolupracoval s Visa Europe, jako největším platebním schématem ve Velké Británii.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva