Zaměstnanci DPP se podíleli na květnovém povstání v roce 1945, jejich oběť připomínají památníky

04.05.2017 18:19

Odpoledne 5. května 1945 se v rozhlase ozvalo volání o pomoc, které je považováno za začátek květnového protifašistického povstání. Zapojili se do něj také zaměstnanci Elektrických podniků hlavního města Prahy, předchůdce dnešního Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP). Podle dobových dokumentů šlo o 1480 provozních zaměstnanců Elektrických drah a 239 pracovníků Elektráren. Někteří z nich během povstání padli. Tyto hrdinné oběti povstání dodnes připomínají četné pamětní desky a památníčky.

Zaměstnanci DPP se podíleli na květnovém povstání v roce 1945, jejich oběť připomínají památníky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Symbolem květnového povstání se staly barikády. Podle různých odhadů jich bylo až přes dva tisíce a součástí některých z nich se na mnoha místech Prahy staly i tramvajové vozy. Pražská městská doprava se 5. května zcela zastavila. Podle přehledu z roku 1945 bylo během květnových bojů poškozeno (případně zničeno) 153 tramvajových motorových vozů, 294 vlečných vozů a dva autobusy. Přesto se už 14. května 1945 podařilo obnovit provoz čtyř autobusových linek a o den později, i když v omezených trasách, vyjely první dvě tramvajové linky. Každý následující den se tramvajová doprava rozšiřovala o další a další traťové úseky a linky.

„Během povstání zahynulo v bojích zhruba 3 700 lidí. Bylo mezi nimi také 73 zaměstnanců bývalých Elektrických podniků. Dalších 88 zaměstnanců bylo během okupace popraveno, nebo zemřelo v koncentračních táborech. Najdeme i případ zastřelení při přestřelce s příslušníky SS pouhý den před vypuknutím povstání v květnu 1945. Několik zaměstnanců zahynulo i při tragickém náletu na Prahu v únoru 1945,“ připomíná Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Oběti z řad zaměstnanců dodnes připomínají památníky a pamětní desky. Během uplynulých dnů DPP na jejich počest položil věnce k těmto místům, čímž byla symbolicky uctěna památka všech obětí válečného konfliktu z řad kolegů.

DPP má zmapovaných celkem deset takových pomníčků. Osudy některých pomníčků jsou zajímavé. Ten, který je například ve vozovně Strašnice, se na jejím nádvoří jednou o pár desítek metrů přestěhoval – to když se přestavovala a rozšiřovala na začátku sedmdesátých let minulého století tamní vrátnice. Pomníčku, který věnovali zaměstnanci vozovny, dominuje nápis Padlým hrdinům za svobodu národa 1939–1945. Na původním místě byl pomník zřízen svépomocí zaměstnanců vozovny už v roce 1945. Pomník, i úpravu jeho okolí, navrhnul architekt Josef Mlíka, projektant Elektrických podniků, jehož jméno stojí za podobou některých měníren či administrativních budov vozoven.

Na nádvoří vozovny Střešovice stojí malý pomník, který kdysi býval v ústředních dílnách v Rustonce. Není bez zajímavosti, že památník v Rustonce měl původně jinou podobu, kdy ke změně došlo, nevíme. Rustonka byla zbořena v roce 2008. Tehdy si pracovníci uvědomili, že pomník je nutné zachránit před demolicí i pro příští generace a přestěhovali ho na dnešní místo do vozovny Střešovice. V té jsou tak nyní památníčky dva. Tím druhým je pamětní deska umístěná na administrativní budově vozovny v Patočkově ulici.

Navštívíme-li vozovnu Hloubětín, najdeme i v ní památník. Tato vozovna se ale Pražského povstání nikdy neúčastnila, a to z docela pochopitelného důvodu. V květnu 1945 ještě neexistovala. Její památník ve skutečnosti patří padlým zaměstnancům bývalé vozovny Libeň, která byla v roce 1951 zrušena a nahrazena právě tou v Hloubětíně.

Vozovna Pankrác má také dva památníky. Na dvoře vozovny na zdi bývalé administrativní budovy je umístěna pamětní deska s devíti jmény. Nenajdeme na ní žádnou zmínku o původu, žádné věnování. Ale hned na nároží náměstí Hrdinů a třídy 5. května najdeme velkou pamětní desku věnovanou Obětem okupace a hrdinům revoluce, které dominuje ruka třímající pušku, obklopující 31 jmen. Dole je na desce napsáno, že ji věnují dílčí odborové skupiny vozovny Pankrác.

Pomníčky a pamětní desky nevznikaly hned v roce 1945. Například pomník před vozovnou Vokovice byl navržen v roce 1947 z iniciativy vokovické odborové organizace. „Zaměstnanci hodlají vybudovati pomník vlastním nákladem, a to z peněz, které byly obstarány jednak přímými sbírkami a jednak z výtěžku podniků, které za tím účelem podepsaná organizace pořádala.“

Pojem „pomník“ označuje samostatně stojící objekt, jehož součástí může být i pamětní deska, případně plastika. Pojem „pamětní deska“ označuje klasickou pamětní desku, která je zavěšena na budově.

Vybrané památníčky

DPP Vozovna Hloubětín pomník uvnitř areálu vedle administrativní budovy, veřejně nepřístupný, přenesen z bývalé vozovny Libeň

Vozovna Kobylisy pamětní deska administrativní budova vozovny (uvnitř areálu, veřejně nepřístupná)

Vozovna Motol pamětní deska na administrativní budově na Plzeňské, za plotem, viditelná veřejně

Vozovna Pankrác pamětní deska nádvorní strana bývalé administrativně-obytné budovy, veřejně nepřístupná

nám. Hrdinů pamětní deska vkomponovaná do nároží domu čp. 1040, roh náměstí Hrdinů a ul. 5. května, veřejně přístupná

Vozovna Strašnice pomník za vrátnicí, veřejně nepřístupný

Vozovna Střešovice pamětní deska Patočkova, administrativní budova Vozovna Střešovice pomník ve dvoře, částečně přístupný (přenesen z Rustonky)

Vozovna Vokovice pomník nároží ulic Evropské a Do Vozovny

Vozovna Žižkov pomník ve dvoře vedle bývalé administrativní budovy, veřejně nepřístupný

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

Nenecháme Vás padnout!!

Jak jste to myslel pane Fialo?Pokud vím tak nic neděláte pro to,aby se tak nestalo.Ba právě naopak děláte vše pro to aby Čeští občané padly přímo na H.... tedy na ústa.Peníze ze státní kasy sypete Ukrajině a Ukrajincům,je třeba pomáhat ale ne na úkor občanů České republiky.Mám tři děti všchny poctiv...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Správa železnic: Na rekonstruované trati u Šumperka vzniká nový, výrazně delší most

10:06 Správa železnic: Na rekonstruované trati u Šumperka vzniká nový, výrazně delší most

Plným tempem pokračuje rekonstrukce a elektrizace trati z Olomouce do Šumperka v úsecích Uničov – Li…