dTest: Letenky, jízdenky, vstupenky – jak je nakupovat online?

24.04.2018 14:15

Už dávno nemusíte pro jízdenky vyrážet s předstihem na nádraží nebo nervózně přešlapovat ve frontě na koncert s obavou, zda se vůbec „vejdete“. Online nákup jízdenek, letenek či třeba vstupenek dokáže ušetřit spoustu času a energie, nicméně skrývá také určitá úskalí. Víte, čím se tady vaše práva liší od nákupu běžného zboží v e-shopech? A proč je lepší vyhnout se přeprodejcům na sociálních sítích?

dTest: Letenky, jízdenky, vstupenky – jak je nakupovat online?
Foto: dTest
Popisek: dTest

Už při výběru obchodníka je potřeba dát si velký pozor. Nejspolehlivější variantou je nakupovat přímo u poskytovatele služeb – tedy na stránkách konkrétního dopravce, aerolinky, divadla či pořadatele koncertu. „Zejména v případě letenek se lze setkat s lákavými nabídkami od zprostředkovatelů, kteří mohou mít až neuvěřitelně nízké ceny. To ovšem může být varovný signál, že jde o podvodnou webovou stránku,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. A doporučuje: „Nejpozději před platbou si prověřte údaje obchodníka, jeho obchodní podmínky a hlavně uživatelské recenze z co nejvíce různých zdrojů.“

V případě vstupenek na kulturní akce na vás číhá nebezpečí v podobě přeprodejců – jednotlivců na sociálních sítích, kteří se „zbavují lístků navíc“. Často podávají vysvětlení typu „mám nemocnou přítelkyni“ či „jedná se o nevhodný dárek“. Lístek vám po zaplacení ochotně zašlou na e-mail. To, že úplně stejnou vstupenku poslali dalším dvaceti lidem, však zjistíte až u vstupu.

Všeobecné obchodní podmínky najdete na každých webových stránkách, na kterých se něco prodává. Zároveň na ně zpravidla najdete odkaz i v průběhu vyplňování objednávky. Pokud nakupujete jízdenky nebo letenky, věnujte pozornost hlavně možnostem odstoupení od smlouvy či převodu na jinou osobu. „Neplatí tu totiž zlaté pravidlo dvoutýdenní lhůty pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce. Každý dopravce si může stanovit své podmínky a nejčastěji spočívají v tom, že musíte uhradit storno poplatek. Změna osoby bývá u mezinárodních spojů také zpoplatněna, u nízkonákladových aerolinek většinou není možná vůbec,“ upozorňuje Lukáš Zelený. U vstupenek na kulturní akce byste se zase měli zajímat o vyhrazenou změnu programu či kompenzaci v případě zrušení akce.

Pokud nakupujete jakožto student, senior či osoba s tělesným postižením, hledejte při objednávání aktivně možnost uplatnění slevy. V případě studentských slev je u většiny vnitrostátních spojů nutný oranžový žákovský průkaz vystavený na konkrétní trasu – z místa bydliště do místa studia. Setkat se však můžete i s dopravci, kteří poskytují několikaprocentní slevy pro držitele univerzálních studentských průkazů. „Raději se ale přesvědčte, že na slevu máte skutečně nárok – pokud ho na místě neprokážete, budete doplácet minimálně rozdíl oproti standardnímu jízdnému, v horším případě ještě něco navíc,“ podotýká Zelený.

Aerolinky zase často nabízejí zajímavé slevy na letenky pro malé děti. Na druhou stranu, při cestě letadlem stojí za úvahu i některé služby za extra poplatky. Například je dobré si zkontrolovat, jak velké zavazadlo vás letenka opravňuje vzít s sebou. Především u nízkonákladových společností bývá základní nabídka nedostačující a úvahou při nákupu si ušetříte nervy na letišti.

Správným výběrem, platbou a obdržením jízdenek, letenek či vstupenek ještě nemáte úplně vyhráno. Nezapomeňte si pečlivě přečíst přiložené instrukce, ze kterých se dozvíte, jestli s sebou musíte mít papírovou verzi, nebo vám stačí například znalost číselného kódu objednávky či náhled na obrazovce chytrého telefonu. V případě letenek se také hodí informace o tom, s jakým minimálním předstihem byste se měli dostavit k odbavení.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: V květnu si budou moci lidé prohlédnout vodní elektrárnu Hněvkovice

13:55 ČEZ: V květnu si budou moci lidé prohlédnout vodní elektrárnu Hněvkovice

Během čtyř květnových víkendů se budou moci lidé podívat do útrob unikátního vodního díla, vybudovan…