Současná situace spojená s pandemií nemoci covid-19 hraje do karet takzvaným šmejdům. Ti zneužívají důvěřivosti seniorů a škála nástrojů, které k tomu používají, je široká: nabídky nejrůznějšího předraženého či nefunkčního zboží po telefonu, předváděcí a pouliční prodej, neseriózní e-shopy či podomní nabízení smluv o dodávkách energií. Online seznamovací společnosti seniory pro změnu lákají, aby s jejich pomocí zahnali samotu.
Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. „Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky různých služeb, třeba mobilních tarifů se zlevněnými telefony či tablety,“ varuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Byť existuje obrana v podobě odstoupení od smlouvy, je lepší naučit se tyto nabídky rovnou odmítat.
Obchodníci seniorům aktuálně nabízejí i „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky proti koronaviru. Doplňky stravy jsou z hlediska právních předpisů potravinami, a proto jim nelze připisovat léčebné nebo preventivní účinky. Prodejci klamáním porušují zákon, protože se dopouštějí zakázané nekalé obchodní praktiky. Rozmohl se i prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků. Ani zde nejsou žádné pozitivní účinky prokázány.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva