dTest: Předváděcí akce vystřídali energetičtí šmejdi, na vzestupu jsou i neférové online seznamky

12.02.2020 18:47 | Zprávy

Spotřebitelská poradna dTestu ročně vyřídí desítky tisíc dotazů a stížností. Nejde však jen o bezplatnou pomoc spotřebitelům. Poradna také umožňuje získat přehled o vývoji spotřebitelských potíží, následně na ně reagovat a podnikat potřebné právní kroky i upozorňovat širokou veřejnost na možná rizika.

dTest: Předváděcí akce vystřídali energetičtí šmejdi, na vzestupu jsou i neférové online seznamky
Foto: dTest
Popisek: dTest

Trendy spotřebitelských dotazů a stížností v roce 2019

„V loňském roce vyřídila naše spotřebitelská poradna 47 882 dotazů a stížností veřejnosti. Největší podíl stále připadá na problémy s vyřizováním reklamací a uplatňováním práv při nakupování v e-shopech. Spotřebitelé se na dTest často obrací také s otázkami ohledně bydlení či smluv uzavřených po telefonu,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Oproti předchozím rokům však přibyly i stížnosti z dalších oblastí:

Energetické aukce jsou realizovány prostřednictvím zprostředkovatele, který uzavře smlouvu se spotřebitelem, nejčastěji formou podomního prodeje či telefonicky. Zprostředkovatel se zavazuje provést výběrové řízení a obstarat nového dodavatele elektřiny či plynu, který spotřebiteli poskytne cenově srovnatelnou nebo výhodnější nabídku v porovnání se stávajícím dodavatelem. Spotřebitel se pak zaváže smlouvu s vysoutěženým dodavatelem uzavřít. Zprostředkovatelé cílí zejména na seniory, tedy zvlášť zranitelné spotřebitele. Služby sice inzerují jako bezplatné a nezávazné, ale nutí spotřebitele k podpisu závazné smlouvy. Pokud to odmítne nebo později od smlouvy odstoupí či ji vypoví, je mu naúčtována pokuta v řádech tisíců korun.

Zprostředkovatelské e-shopy jsou další často řešenou problematikou. „Takový e-shop se zpravidla tváří jako český internetový obchod a průměrný spotřebitel není schopen rozpoznat, že kromě provozovatele uzavírá smlouvu také se subjektem mimo ČR, nejčastěji z Číny,“ konstatuje Eduarda Hekšová a doplňuje: „Zprostředkovatelské e-shopy se snaží krátit práva českých spotřebitelů, třeba tím, že jim neumožňují odstoupit od smlouvy bez uvedení důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. Případná reklamace či vrácení zboží jsou navíc spojeny s nemalými náklady na dopravu do zahraničí. Nic takového ale podle českého práva není možné a spotřebitelé mohou veškerá práva uplatnit přímo u e-shopu.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Mgr. Martin Kupka byl položen dotaz

internet

Nepřijde vám absurdní, že je ještě dnes na mnoha místech problém s dostupností internetu? Sám teď tvrdíte, jak budete situaci řešit, ale proč jste tak nečinil dosud? Mimochodem, když bude ODS v příští vládě, budete jako ministr dopravy pokračovat? Protože objektivně vzato, jste asi nejlepší ministr ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Finanční správa: Kontrolně-exekuční akce přinesly státu více než 10 milionů

16:13 Finanční správa: Kontrolně-exekuční akce přinesly státu více než 10 milionů

Finanční správa ve spolupráci s Celní správou ČR realizovaly dvě rozsáhlé kontrolně-exekuční akce s …