dTest vyzval senátory k schválení novely zákona o elektronických komunikacích

20.07.2021 22:25 | Zprávy

Na program schůze Senátu, která začíná ve středu 21. července 2021, je zařazena i novela zákona o elektronických komunikacích. Byť jde o velmi rozsáhlou novelu, spotřebitelská organizace dTest ji hodnotí v části týkající se práv spotřebitelů.

dTest vyzval senátory k schválení novely zákona o elektronických komunikacích
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

I tato je poměrně obsáhlá, přitom její přínosy pro spotřebitele jsou nezpochybnitelné. Avšak i zde se našel bod, který je některými označován za sporný. O co se jedná? O snahu zavést jasná a přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání.

Stávající podoba zákona využívá takzvaný princip opt-out, to znamená, že telefonicky kontaktovat lze každou osobu, která ve veřejném účastnickém seznamu nemá uvedeno, že si nepřeje být obtěžována. „K řádnému zajištění ochrany soukromí před přímým telemarketingem je ale třeba přejít na princip opt-in. Telefonicky by tak šlo kontaktovat pouze osobu, která v účastnickém seznamu má uvedeno, že si přeje být takto kontaktována,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Tuto právní úpravu by potom musely dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele. Zároveň není třeba mít obavy, že by spotřebitelům nemohl nadále zavolat třeba lékař či podnikatel, od něhož pravidelně spotřebitel zboží či službu odebírá.“ Lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost „volání“ svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta.

V současné době se spotřebitelská poradna dTestu stále více setkává s případy takzvaných telešmejdů. Ti zneužívají důvěřivosti nejen seniorů a škála nástrojů, které k tomu používají, je široká. Jedním z nejčastějších jsou telefonické nabídky různého předraženého či nefunkčního zboží nebo smluv o dodávkách energií. Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky na „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky. Rozmohl se i telefonický prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků, jejichž pozitivní účinky nejsou prokázány.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Kraj

Neměla byste se spíš zabývat otázkou, proč mladí a většinou vzdělaní lidé z kraje utíkají pryč? Že zde žije početná skupina Vietnamců je podle mě nepodstatné. Ostatně co vím, je kraj oblíben i Rusi a co z toho mají Češi?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Královéhradecký kraj v Hradci otevřel moderní bydlení pro sociální rehabilitaci

19:28 Královéhradecký kraj v Hradci otevřel moderní bydlení pro sociální rehabilitaci

Královéhradecký kraj dokončil rozsáhlou rekonstrukci objektu určeného pro službu sociální rehabilita…