Slovenskem otřásá kauza, která sahá až do období Viktora Koženého

23.05.2015 13:10 | Zprávy

Slovensko už několik týdnů žije kauzou Váhostav. Ti s větším smyslem pro humor si místo slangového obratu „jsem z toho magor“ uleví „jsem z toho Váhostav“. Případ se totiž víc a víc zamotává a je čím dál víc nepřehlednější. Političtí analytici zdůrazňují, že kauza je příkladem toho, jak na Slovensku selhává právní systém. Ekonomové zase mluví o nepochopitelných finančních ztrátách ve Váhostavu, přestože firma dostávala nemalé státní zakázky.

Slovenskem otřásá kauza, která sahá až do období Viktora Koženého
Foto: Hans Štembera
Popisek: Prezidentský palác v Bratislavě, sídlo slovenské hlavy státu

Neziskovka Aliance Fair play na svém portálu znasichdani.sk vyčíslila, že díky státním zakázkám dostala firma od státu mezi roky 2005 a 2014 až 1 025 535 713,41 eura. Nejvíc získala od Národní dálniční společnosti (NDS), a to až 762,5 milionu eur.

Přesto firma dluží svým subdodavatelům 136 milionů eur, v současnosti je kvůli tomu v restrukturalizaci a hrozí jí krach. Do restrukturalizace Váhostavu se přihlásilo celkem 689 subjektů.

Právě kvůli hrozbě bankrotu se vláda rozhodla Váhostavu pomoci. Premiér Robert Fico před médii zdůraznil, že „od chvíle, kdy jsme vstoupili do tohoto procesu, nám šlo o to, abychom nejen našli mechanismus na uspokojení věřitelů, ale abychom zachovali více než 1 500 pracovních míst v této stavební společnosti.“

Podle Fica slovenská opozice zneužívá téma Váhostavu k tomu, aby přilévala oleje do ohně, protože se řídí heslem čím hůř, tím líp. „Vůbec nehledí na to, jaké osobní tragédie by to způsobilo. Až mě mrazí v zádech z toho, čeho je opozice na Slovensku schopná. Dělat politický souboj na účet dělníků ve Váhostavu, dělat politický souboj na úkor živnostníků, kteří by nedostali ani euro, kdyby šla tato firma do konkurzu, to mohou jen lidé, kteří nemají páteř,“ emotivně vystoupil premiér v Banské Bystrici.

V polovině dubna premiér našel také viníka za situaci ve Váhostavu. Prstem ukázal na předchozí vládu Ivety Radičové. Jmenovitě tím Černým Petrem měl být bývalý ministr dopravy Ján Figeľ, dnes poslanec za KDH (Křesťansko demokratické hnutí), protože prosazoval, aby se stavěly laciné dálnice. „Jsem přesvědčen, že Figeľ úmyslně zavedl ‚kulturu podvodu‘. Chtěl přesvědčit, že dálnice se dají stavět laciněji,“ argumentoval premiér Fico.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ľuba Lesná

Proč by se Ukrajina měla vzdát svého území?

Jde přeci o princip, proč ustupovat agresorovi? A proč vám taky píšu je, že nechápu, jak jste to myslel, že bude Ukrajina válčit o své zájmy do posledního Čecha či Slováka. Vždyť přeci ČR žádné vojáky do boje na Ukrajinu nevysílá, co vím, tak tam šlo válčit jen pár lidí dobrovolně a vláda ani vojáky...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ Distribuce připojila do sítě za první kvartál 4219 výroben

10:34 ČEZ Distribuce připojila do sítě za první kvartál 4219 výroben

Společnost ČEZ Distribuce připojila do své sítě za první tři měsíce 4219 výroben elektřiny s instalo…