Zastavte vydávání majetku církvím. Vím, jak to provést, říká vládě známý profesor práv

03.09.2013 8:02 | Zprávy

Odborník na ústavní právo profesor Václav Pavlíček byl velkým odpůrcem zákona o majetkovém vyrovnání státu s církvemi v podobě, v jakém ho prosadila bývalá vládní koalice. Je přesvědčen, že noví zákonodárci mají právo zákon změnit. A aby nedošlo k nevratným změnám, doporučuje, aby Senát zákonným opatřením pozastavil všechny kroky vedoucí k návratu majetku i finančním kompenzacím.

Zastavte vydávání majetku církvím. Vím, jak to provést, říká vládě známý profesor práv
Foto: Hans Štembera
Popisek: Církevní kasička

„Já myslím, že sistace, tedy přechodné pozastavení účinnosti určitých opatření by neměla být v rozporu ani se skutečností, že byly uzavřeny smlouvy s církvemi,“ řekl renomovaný právník v rozhovoru ParlamentnímListům.cz o řešení, které považuje v současné době za optimální.

V České televizi jste prohlásil, že nic nebrání tomu, aby byl již schválený zákon o majetkovém vyrovnání státu s církvemi změněn či úplně zrušen. Podle vás by restituční proces mohl rozhodnut suverénně i lid v referendu. To by bylo opravdu možné?

Já jsem říkal, aby se občané v referendu k této záležitosti vyjádřili, ale že je třeba vzít v úvahu nově nastalé skutečnosti, které souvisejí s tím, že byly uzavřeny smlouvy s církvemi a tak dále. To by bylo potřeba zvážit. Ale referendum bych v té věci nevylučoval, protože řada věcí je stále v etapě různého prověřování. Myslím, že by bylo třeba analyzovat právní stav, nejen ten minulý, ale i současný, a na základě toho by bylo potřeba otázku, na kterou by občané v referendu odpovídali, formulovat.

Co by samotné referendum změnilo? Stejně by politici museli zákon zrušit nebo změnit. Prezident Miloš Zeman v diskusním pořadu Partie prohlásil, že byl zastáncem referenda o církevních restitucích v době, kdy nebyly přijaty zákony a podepsány smlouvy. Nyní už by bylo podle něj mnohem rychlejší zákony změnit parlamentní cestou. Proč jít tedy dražší a pomalejší cestou referenda?

Možnosti referenda jsou dvojí. Buď by to byl příkaz Parlamentu, aby dosavadní zákon zrevidoval s ohledem na současnou i minulou situaci, to by bylo složitější, protože to by předpokládalo předchozí analýzu, a také by to předpokládalo asi pozastavení současného průběhu provádění zákona. Tím by se ale podle mne mělo v každém případě začít: Že by se zastavily současné práce z důvodu, že zákon byl přijat velmi těsnou většinou, v rozporu se stanoviskem Senátu, že by se to dalo přezkoumat v nové situaci novému dvoukomorovému Parlamentu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Libuše Frantová

Vláda a prezident

Podle vás je v pořádku, že prezident zasahuje nebo chce zasahovat do programového prohlášení vlády? Že má možnost ovlivnit, koho jmenuje ministrem chápu, ale zasahovat do programového prohlášení je podle mě mimo jeho jurisdikci nebo ne?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Královéhradecký kraj v Hradci otevřel moderní bydlení pro sociální rehabilitaci

19:28 Královéhradecký kraj v Hradci otevřel moderní bydlení pro sociální rehabilitaci

Královéhradecký kraj dokončil rozsáhlou rekonstrukci objektu určeného pro službu sociální rehabilita…