Změna zákona o velezradě. Podmínky pro podání žaloby budou přísnější

02.03.2013 12:10 | Zprávy
autor: jno, čtk

Podmínky pro podání žaloby na prezidenta pro velezradu budou přísnější. Zatímco nyní ji podává Senát, napříště bude do procesu zapojena také Sněmovna. Žaloba bude muset být navíc schválena v obou komorách ústavní většinou. Zákonodárci změnu přijali v novele ústavy, která zavedla přímou volbu prezidenta.

Změna zákona o velezradě. Podmínky pro podání žaloby budou přísnější
Foto: Hans Štembera
Popisek: Prezident Václav Klaus pronesl poslední novoroční projev ve svém funkčním období

Nová pravidla budou platit od pátku, tedy ode dne, kdy se úřadu hlavy státu ujme Miloš Zeman. Nebude se vztahovat na Václava Klause, který ve funkci skončí o půlnoci na pátek. O žalobě na něj budou senátoři rozhodovat na pondělní mimořádné schůzi. Jde o vůbec první návrh žaloby na prezidenta.

Nyní platné znění ústavy uvádí, že prezident může být stíhán pro velezradu před Ústavním soudem na základě žaloby Senátu. K jejímu přijetí horní komorou stačí souhlas nadpoloviční většiny přítomných senátorů; ústava nevyžaduje souhlas nadpoloviční většiny všech členů komory ani ústavní, tedy třípětinovou většinu přítomných senátorů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Tomio Okamura byl položen dotaz

EU

Kritizujete EU neustále, oprávněně, ale proč jste slevili z vašeho požadavku na referendum o vystoupení? Nebo bude? A můžete jinak, když budete ve vládě zabránit tomu, aby nám EU zdražovala život?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Rok 2026 - nejdelší úsek železnice na letiště i trať do Bavorska

7:23 Správa železnic: Rok 2026 - nejdelší úsek železnice na letiště i trať do Bavorska

Uplynulých dvanáct měsíců se neslo ve znamení rozvoje i udržení spolehlivosti provozu české železnic…