Projekt Nastal čas pro inkluzivní školy pro LGBTIQ mládež (Time for inclusive schools for LGBTIQ youth is now) koordinovaný spolkem Prague Pride, který míří letos 30. června po více než dvou letech do své finalizace, operuje s rozpočtem více než 206 tisíc euro (přibližně 5 138 600 korun), přičemž Evropská unie v rámci svého programu Občané, rovnost, práva a hodnoty (CERV) – snažícím se „podporovat a rozvíjet otevřené, právní, demokratické, rovné a inkluzivní společnosti založené na zásadách právního státu“ – přispěla 185 685 eury (přibližně 4 624 650 korunami).
Na portálu projektů financovaných Evropskou unií se uvádí, že cílem je přispět k zajištění bezpečného prostředí pro LGBTIQ osoby v českém vzdělávacím systému. „Projekt navazuje na robustní informační a datový rámec o situaci v českém vzdělávacím systému shromážděný v rámci předchozích projektů,“ zaznívá s tím, že jde o co nejvíce praktický projekt, jak jen je to možné.
Navazovat má na výsledky průzkumu, které měly ukázat, že jsou české základní a střední školy prostředím, kde se čeští LGBTIQ lidé setkávají s diskriminací vůbec nejčastěji. „Pachateli jsou nejen vrstevníci, ale také učitelé. České školy selhávají i ve své vzdělávací roli – učitelé nevedli diskuse a nepřipouštěli všechny názory, včetně těch, které jsou v rozporu se současnými vědeckými poznatky, což může být pro LGBTIQ studenty traumatizující,“ ukázal průzkum, na nějž bylo navazováno.
Co konkrétně má projekt v českém školství změnit? Mezi cíli je uvedeno, že chystá vést politiky a tvůrce osnov k přijetí konkrétních opatření proti homo/bi/transfobické šikaně a dalším projevům disrespektu. „Vytvoříme postupného průvodce pro tvůrce politik a osnov, uspořádáme konferenci a kulaté stoly a podnítíme odbornou debatu,“ stálo v prvním ze trojice cílů.
Dalším výstupem má být poskytnout školám lepší návod, jak řešit specifické situace LGBTIQ osob a „jak téma zavést do učebních osnov“. Jmenováno je vytvoření průvodce specifickými situacemi pro ředitele škol a metodická příručka, která má pomoci se v tématu zorientovat učitelům či školení, jež mají podpořit jejich využití. Poskytnutá má být též nabídka preventivních programů pro třídní kolektivy, například skrze promítané filmy.
„Všechny výsledky jsou navrženy s hlubokou znalostí a respektem k potřebám cílových skupin (od tvůrců politiky a školních osnov až po samotné učitele a žáky). Navrhovaný projekt je inkubátorem pro úspěšné praktické akce, které lze replikovat v rámci regionu střední a východní Evropy,“ je doplněno u projektu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas