Blacklisty znovu na scéně. Firmy, které porušují smlouvy, vyřadit. Krejzova interpelace vyvolala ministrovu jasnou reakci

02.11.2020 10:06

Blacklisty neboli seznamy nespolehlivých firem jsou správné řešení. Na interpelaci poslance Krejzy z ODS takto odpověděl ministr Havlíček

Blacklisty znovu na scéně. Firmy, které porušují smlouvy, vyřadit. Krejzova interpelace vyvolala ministrovu jasnou reakci
Foto: ČD Cargo
Popisek: ČD Cargo

Takovéto blacklisty využívá mimo jiné dceřiný podnik Českých drah ČD Cargo, ale také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Na seznam se dostanou společnosti, se kterými má zadavatel špatné zkušenosti, konkrétně ze strany dodavatele došlo v posledních letech k závažným porušením smlouvy. Společnosti, které se na něm objeví, jsou pak předem vyloučeny z dalších veřejných zakázek.

Anketa

Zaslouží si herec Josef Dvořák státní vyznamenání?

88%
12%
hlasovalo: 17898 lidí

Na téma blacklistu se v posledních měsících vedla dlouhá diskuse. Tento systém pochopitelně napadají zejména společnosti, které jsou předem vyloučeny z dalších zakázek. Zastánci však upozorňují, že jde o efektivní řešení, jak se vyvarovat, aby zakázky dostaly problémové společnosti.

Téma blacklistu ČD Carga začalo být v médiích přetřásáno zejména poté, co se na něj dostala skupina Rail Invest bratří Šušků. Ta byla v minulosti významným dodavatelem společnosti ČD Cargo.

„Tato spolupráce však skončila, když skupina Rail Invest začala porušovat významné smlouvy na dodávku, opravy a pronájmy vagonů. Dokonce se firma propojená s touto skupinou nezdráhá přivlastnit si více než 1000 vagonů, za které jim ČD Cargo řádně zaplatilo, čemuž se vedení ČD Carga s péčí řádného hospodáře soudně brání. S firmami propojenými s Rail Invest pak ČD Cargo vede soudní spory v celkové hodnotě kolem 1 miliardy Kč,“ uvedlo v březnu jako reakci na článek Seznam zpráv ČD Cargo.

Právě umístění Rail Invest rozpoutalo mezi ní a ČD Cargo v podstatě válku. Soudy, mediální přestřelky a další slovní napadání. Prvním krokem, který celou situaci možná uklidní, bylo rozhodnutí Drážního úřadu, jež udání ze strany skupiny bratří Šušků prověřoval.

„Drážní úřad na základě provedených šetření neshledal žádné závažné nedostatky ani důvody pro zahájení správního řízení. Informaci o výsledku předal úřad společnosti ČD Cargo oficiálním dopisem. Šetření prováděl na základě podnětů, jež zpochybňovaly technický stav vozů a průběh modernizace vozů společnosti SMK mimo jiné i v závodě Vagónka Louny a.s.,” zmiňuje v tiskové zprávě ČD Cargo.

Za blacklist ČD Carga se nyní postavil i ministr dopravy Havlíček. „Ano, má moji podporu. Pokud smluvní strana poruší podmínky uzavřené smlouvy, lze důvodně očekávat, že tak učiní i v budoucnu. Uzavírání nových smluv s nespolehlivými dodavateli by mohlo být v rozporu s péčí řádného hospodáře a mohlo by vést k poškození zadavatele. Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, umožňuje zadavateli mimo jiné podle par. 48 odst. 5) písm. d) vyloučit účastníka zadávacího řízení pro nezpůsobilost v souvislosti s předchozími zkušenostmi. Co se týká konkrétně ČD Cargo, a.s. tak ta institut nezpůsobilých obchodních partnerů, se kterými společnost nevstupuje do nových obchodních vztahů, uplatňuje,“ reagoval na dotaz poslance Karla Krejzy z ODS, který zněl, zdali „má obecně vaši podporu institut tzv. nespolehlivého dodavatele (tzv. blacklist)?“

Poslance v rámci interpelace zajímalo, zda by ČD Cargo nemělo specializované zaměstnance na opravu vagónů převést pod státní podnik a také, zda existuje cesta, jak stabilizovat situaci v lounské vagonce, již vlastní Traťová strojní společnost. Ministr Havlíček uvedl, že se dceřiná společnost Českých drah snaží zajistit opravy a údržbu zejména vlastními silami. Co se týká lounské vagonky, tak tam je prý situace komplikovaná: „Zachování pracovních míst v lounské vagonce je závislé na vedení samotného podniku, Nadto doplňuji, že aktuální situaci v lounské vagonce nelze spojovat se společností ČD Cargo, a.s., která bez ohledu na změnu majitele, omezila spolupráci v dřívější době, a to především z důvodu změny spektra prováděných činností, které vzešlo historicky z reorganizace původní společnosti Legios (resp. původně Lostr Louny).“

O stavu vagonky ParlamentníListy.cz již několikrát informovaly.

Areál byl po peripetiích s insolvencí v pololetí minulého roku pronajat společnosti DAKO-CZ, jež patří pod holding rodiny Strnadů Czechoslovak Group. Na podzim loňského roku pak insolvenční správkyně vyhlásila výběrové řízení na nového majitele areálu. V něm se utkala Czechoslovak Group a bratři Šuškovi se svou Traťovou strojní společností (TSS). Právě oni areál získali. Zaplatili za něj 750 milionů korun. Ačkoli účetní hodnota se pohybovala zhruba na třetině této částky. Zaměstnanci však byli od července letošního roku spíše doma a bez práce. Podle některých zaměstnanců je situace stejná i nyní.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Provokace.“ Zmizelo to. Odkryto po smrti Josefa Laufera

4:40 „Provokace.“ Zmizelo to. Odkryto po smrti Josefa Laufera

Po smrti zpěváka Josefa Laufera mnozí připomínají jeho píseň o Svobodné Evropě a kapitánu Minaříkovi…