Brněnské školy se k romským dětem chovají diskriminačně. Na moravskou metropoli prší kritika od Arabů

9. 9. 2016 18:48

Anglicky psaná internetová stránka arabské televize al-Džazíra věnovala ve středu Brnu rozsáhlý text, v němž popisuje segregaci Romů při vzdělávání. Informoval o tom server iDnes.cz.

Brněnské školy se k romským dětem chovají diskriminačně. Na moravskou metropoli prší kritika od Arabů
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Ilustrační foto
reklama

Kampaň „Jdi do dobré školy“, která bojuje za rovné příležitosti romských dětí, iniciovala skupina jedenácti romských matek z Brna. Al-Džazíra popisuje příběhy několika z nich.

„Chci aby mé děti chodily do dobré školy. Ale když jste romská žena v České republice, není to tak jednoduché,“ cituje web dvaatřicetiletou sociální pedagožku Olgu Polákovou z Brna.

Celý text je ZDE

Školy vytvářejí oddělené třídy

Al-Džazíra dále připomíná, že v České republice chodí romské děti většinou do segregovaných škol, které podle Polákové neposkytují kvalitní vzdělání.

„Školy často vytvářejí oddělené třídy, protože si bílé matky stěžují. Nechtějí, aby jejich děti chodily společně s romskými, protože si myslí, že kradou, jsou špinavé a nechovají se dobře, což není pravda,“ uvedla Poláková. Její slova potvrzuje i zpráva Amnesty International z loňského roku, na niž al-Džazíra odkazuje.

„Teoreticky mají romské děti právo chodit do bílých škol. Ale ty je v praxi velmi často odmítají,“ říká Poláková, která chtěla před svojí zkušeností z dětství uchránit svoji dceru, a proto ji přihlásila do „bílé“ školy. Dívka byla přijata, ale na začátku pololetí byla podle Polákové přeřazena do budovy školy pro pouze romské děti.

„Když jsem si stěžovala, řekli ber nebo nech být,“ dodala Poláková.

Náměstek s reportáží nesouhlasí

Popsala i další obtíže romských rodičů, kteří se snaží přihlásit děti na jiné než spádové romské školy. Například, že školy argumentují nedostatečnou kapacitou pro nespádové děti.

Náměstek brněnského primátora pro školství Petr Hladík (KDU-ČSL) s vyzněním zprávy al-Džazíry nesouhlasí.

„Česká školní inspekce, která je jediným orgánem oprávněným posuzovat kvalitu vzdělávání ve školách, se tématu spádových škol v sociálně vyloučených lokalitách opakovaně věnuje. Neshledává rozdíl mezi kvalitou vzdělávání v těchto školách a ve školách tak zvaně majoritních,“ uvedl náměstek Hladík.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: vam

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Při utahování přidávali další restrikce, při rozvolňování chtějí vyhodnocovat? Paznehti! Smejkalova poradní skupina dostala úder. Komentátor ve varu

17:33 Při utahování přidávali další restrikce, při rozvolňování chtějí vyhodnocovat? Paznehti! Smejkalova poradní skupina dostala úder. Komentátor ve varu

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA Přínos poradní skupiny MeSES při ministerstvu zdravotnictví, vedené…