Česká televize zkreslenými výsledky zmátla voliče, míní Gabal

26.05.2010 10:21

V souvislosti s televizními volebními speciály bylo deformováno volební klima a došlo k manipulacím v přístupu politických stran do veřejnoprávních médií, píše pro Lidové noviny sociolog Gabal.

Česká televize zkreslenými výsledky zmátla voliče, míní Gabal

Při výběru hostů do pořadu Otázky Václava Moravce speciál se Česká televize spolehla na průzkum společností STEM a SC&C. Sociolog Ivan Gabal upozorňuje, že výběry respondentů byly dělány méně kvalitní metodou a na relativně malých souborech dotázaných. Navíc byla data sbírána v jednotlivých regionech a nikoli celostátně, což je zákonný rámec pro výpočet pětiprocentní hranice pro vstup do sněmovny.

„Za nejvážnější a hrubý nedostatek považuji to, že preference nebyly přepočítávány do solidního volebního modelu z hlediska účasti voličů," připomíná Gabal v Lidových novinách, že se pracovalo s předpokladem nereálné účasti 80 procent a výše, čímž došlo k silné deformaci výsledků. „Česká televize se přidržela chybného a deformujícího postupu a pracovala se zkreslenými výsledky, čímž pravděpodobně zmátla veřejnost a voliče," soudí Gabal.

Nekvalitní průzkumy omezily svobodnou politickou soutěž

Až dosud se poukazovalo na zjevný rozdíl v politické kultuře, v průběhu diskusí a v celkové předvolební atmosféře, ale to není podle sociologa nic ve srovnání s tím, že z hlediska práce s volebními preferencemi propadla Česká republika hluboko pod standard vyspělých demokracií. „Souhrnně se domnívám, že došlo na vážné deformace a manipulace s výzkumy do té míry, že bylo deformováno volební klima a došlo k manipulacím v přístupu politických stran do veřejnoprávních médií," uvádí Gabal.

Podle autora, jehož manželkou je lídryně kandidátky KDU-ČSL v Praze Jana Hybášková, došlo k omezení svobodné politické soutěže, která je páteří parlamentní demokracie. „Že se tak dělo za přímé asistence veřejnoprávního média, je hodno zamyšlení. Jediná korekce je autonomní rozhodování voličů, osvobozené od nátlaku výzkumů a vedené věcnými či politickými motivy," domnívá se Gabal.

Spolupracující agentura byla v konfliktu zájmů

Sociolog dále připomíná, že nejméně jednou byly obě agentury a ČT ve svém postupu zpochybněny kvalitnějším kontrolním výzkumem, který ukázal podstatně jiné výsledky a parlamentní „složení" stran, než prezentovala veřejnoprávní televize. Gabalovi také vadí, že Česká televize téměř monopolně spolupracovala s agenturou, která zároveň působí v kampani ČSSD, čímž byla v konfliktu zájmů.

Související:

Otázky Václava Moravce v Brně? Šaškárna, říkali diváci

Podle politiků rozhoduji o volbách já, usmívá se Moravec 

Foto: Hans Štembera

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jih

Opravdu máte čisté svědomí?

Dobrý den, opravdu vám přijde OK přijít k titulům tím, že publikujete v podezřelých časopisech nebo v těch, v jejichž vedení jste sám seděl? To vám přijde v pořádku? Dosud jste na mě působil jako morální autorita, ale teď už si to o vás nemyslím

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Ta hanebná kampaň je trefná? Můžeme si za to sami? Jako Fico?“ Lipavský rozzuřil Bžocha

13:30 „Ta hanebná kampaň je trefná? Můžeme si za to sami? Jako Fico?“ Lipavský rozzuřil Bžocha

Hosty pořad první části Partie Terezie Tománkové na CNN Prima News byli ministr zahraničí Jan Lipavs…