Podle Haška výbor opouští on a další nominovaný za kraje, olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD). Hašek připomněl, že skupinu zřídila vláda a nominovala do ní širší spektrum lidí, teď se prý ale vše připravuje na Ministerstvu dopravy a hejtmani o tom nemají informace. Proto za výbor nechtějí nést zodpovědnost. "My nechceme dělat fíkový list," řekl.
JUDr. Michal Hašek
Poukázal na to, že výbor se sešel pouze dvakrát, a to za bývalého ministra Antonína Prachaře (ANO). Za dobu, kdy je ve funkci ministr Ťok, výbor nezasedal. Na dotaz, zda hejtmanům vadí také možné prodloužení smlouvy s firmou Kapsch, Hašek řekl, že výhrad mají zástupci krajů více.
Ministr Ťok ČTK sdělil, že koncept přípravy mýta otevřeně projednal se zástupci koaličních stran. "Náměstka odpovědného za tuto problematiku navíc nominovala na Ministerstvo dopravy ČSSD, takže by nepochybně měla mít o celé věci dost informací," uvedl. "Od počátku jasně říkám, že vypíšeme otevřenou a technologicky neutrální soutěž na provozovatele mýta a na tom se nic nemění," dodal Ťok.
S hejtmany je prý připraven dál spolupracovat. "Hejtmanům děkuji za jejich dosavadní práci v řídicím výboru, výsledky mohou posoudit všichni občané," uvedl Ťok.
Odchod oznámili i Ondřej Zaoral a docent ČVUT Václav Jirovský
Odchod z řídicího výboru zvažuje i profesor dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. "Chápu pány hejtmany, že nechtějí být spojováni s touto záležitostí," řekl ČTK Moos. I on prý ministra dopravy žádal o svolání výboru, ale bez úspěchu. Dodal, že nechápe, proč ministr výbor nevyužívá.
Vedle rezignací v řídicím výboru oznámili odchod z ministerského expertního týmu Ondřej Zaoral a docent ČVUT Václav Jirovský. Tento poradní orgán chce ministr Ťok rekonstruovat a s novým složením seznámit vládu.
Příprava soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení smlouvy s firmou Kapsch po roce 2016 je problém, jehož řešení odkládala řada bývalých ministrů. Současný ministr už dříve řekl, že bude potřeba si u společnosti Kapsch koupit čas na vypsání řádného výběrového řízení. Tuto až dvouletou dobu označuje za pojistku pro případ, že by se soutěž nestihla.
Mýtný systém zhruba na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007. Loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Loni stát za provoz systému zaplatil 2,15 miliardy korun.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp