Podle Zdeňka Juračky, šéfa skupiny COOP, se obchodníci již v předchozím roce museli přizpůsobit trendu, že lidé reagují už pouze na akce a slevy. „Akce a slevy získávají bohužel stále více příznivců a výrazně ovlivňují nákupní chování,“ říká. I Aleš Langr z řetězce Spar potvrzuje, že zákazníci již odmítají i základní komodity nakupovat jinak, než za sníženou cenu.
Aby obchody udržely svou marži, jsou nuceni tlačit na výrobce. To pociťují například pekaři. „Nízké odbytové ceny mohou negativně ovlivnit kvalitu výrobků,“ zdůrazňuje prezident pekařského svazu Jaromír Dřízal.
Jiná situace je však v oblastech s omezeným výběrem dodavatelů, nebo tam, kde do tvorby cen zasahuje zákon. Energie, voda nebo odvoz odpadu tak nejspíš skutečně podraží. V případě odvozu odpadu se dá očekávat výrazný nárůst, neboť se částečně uvolnila regulace. Teplárny zase očekávaný nárůst vysvětlují povinným nákupem emisních povolenek.
Pokles cen lze očekávat pouze u výrobků, u kterých jde technologický vývoj rychle kupředu. Jedná se například o smartphony či tablety. Zlevnit by mělo mi mobilní volání.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav