Tendr na další provoz mýtného začne asi v květnu. Když se o mýto postará stát sám, vyjde to levněji

13.02.2017 15:30

Otevřené výběrové řízení na další provoz českého mýtného systému po roce 2019 by mohlo být vypsáno v květnu. V České televizi to minulý týden uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Tendr na další provoz mýtného začne asi v květnu. Když se o mýto postará stát sám, vyjde to levněji
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Ještě před samotným vyhlášením provází mýtný tendr ale řada nejasností. Jde například o rozšíření mýta na silnice nižších tříd. Rozšíření zpoplatnění silnic prvních tříd o 900 kilometrů z nynějších 230 kilometrů schválila vláda na návrh ministerstva dopravy začátkem ledna, tedy ještě před rozhodnutím a doporučením poradenské firmy. Rozsah sice fakticky vyplývá z analýzy, kterou si ministerstvo dopravy nechalo vypracovat a zaplatilo u firmy Deloitte, ale zároveň ji tvrdě odmítá. Společnost Deloitte zpracovala totiž tři varianty možného rozšíření, kromě uvedené 900 kilometrů jde o rozšíření o 76,1 kilometru, respektive o 474,1 kilometru silnic prvních tříd. Společnost jako optimální označila variantu rozšíření o 474,1 kilometru! Tedy o hodně vzdálenou té vládou doporučované.

Ministerstvo na radu najatých odborníků tak nedá a řídí se neodborným politickým zadáním. Jak asi bude vypadat celé výběrové řízení, když už na začátku dochází k politickému tlaku, a to navzdory odborným analýzám.

Odmítnuté protesty dopravců

Rozhodnutí už například kritizoval prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, podle něhož by bylo efektivní počet zpoplatněných kilometrů rozšířit o doporučených 474 kilometrů, ministerstvo dopravy už také obdrželo výtky dopravců k rozšiřování mýta pro kamiony na další kilometry silnic prvních tříd.

Ministerstvo ale jejich protesty nevyslyší a dál počítá s rozšířením sítě silnic o 900 kilometrů. Že se zpoplatnění silnic první třídy, po kterých jezdí především čeští regionální dopravci, okamžitě odrazí zvýšením cen v obchodech, zatím nikoho nepálí.

Se současnou kontroverzní situací, kdy názor odborníků je přetlačen politickou snahou a „nenápadnou“ podporou jedné z firem, která o české mýto nejhlasitěji usiluje již několika měsíců, sice ve skutečnosti nesouhlasí ani první muž české dopravy ministr Ťok, ale nechce si zřejmě znovu pohoršit renomé u premiéra Sobotky. Ten ho naposledy dnes kritizoval, že nepřipravil peníze pro rekonstrukce krajských silnic nižších tříd.

Ťok Sobotkovi navzdory

Ministr dopravy pro ČTK totiž řekl, že: „Podle něj není dojednaných 900 kilometrů optimální, jde ale o politickou dohodu, kterou úřad pod jeho vedením dodrží. Já za hnutí ANO, za které sedím na ministerstvu dopravy, bych také nerozšiřoval mýto. Musím ale akceptovat fakt, že jde o koaliční dohodu a že je potřeba pokračovat, abychom věděli, co se bude s mýtem dít po roce 2019," uvedl Ťok.

Mýto si zatím připisuje nový rekord

Ministerstvo nyní připravuje podklady pro zadání otevřeného výběrového řízení na další provoz mýtného systému poté, co v roce 2019 vyprší společnosti Kapsch prodloužená smlouva. Soutěž by mohla být spuštěna do poloviny letošního roku, zopakoval již několikrát ministr. Její dokončení ale bude na nové politické reprezentaci vzešlé z parlamentních voleb. Ťok ale věří, že nová vláda rozpracovanou soutěž ze stolu neshodí.

Český mýtný systém s téměř stoprocentní účinností mezitím v lednu zaznamenal další rekord. Na mýtném se v lednu vybralo téměř 787 milionů korun, což je meziročně více než osmiprocentní růst a nejlepší lednový výsledek za deset let fungování mýta. Důvodem vyššího výběru je především růst intenzity kamionové dopravy, částečně i zprovoznění poslední chybějící části dálnice D8 do Německa. Ta se řidičům otevřela loni 17. prosince. Nákladní doprava se z regionálních silnic razantně přesunula na dokončenou D8. Ukazuje se, že kamiony preferují rychlost a komfort dálnice navzdory faktu, že na ní zaplatí dražší mýto než na silnicích nižších tříd.

Ať se o mýto, které mu patří, stará stát

Ministr předpokládá, že soutěž o nové české mýto bude "docela dobře" obeslaná. Pro zájemce ministerstvo dopravy chystá veřejné slyšení, kde by představili své nabídky. "Je tady maďarská firma, která má svůj systém v Maďarsku, máme tady i další firmy, jako je například Xerox ze Spojených států, který provozuje mýto tam, a hlásí se nám i další firmy, německý provozovatel," doplnil na tiskové konferenci ministr Dan Ťok, když před tím mezi zájemci jmenoval Kapsch a SkyToll. O mýtné v Německu se stará firma Toll Collect, v Maďarsku National Toll Payment Services.

Možností podle Ťoka je i to, že by výběr mýtného převzal stát a spravoval by ho sám. "To je varianta, o které může rozhodnout příští politická reprezentace," naznačil prognózu českého mýta, které patří státu, ministr dopravy Dan Ťok. Česká republika by tak napodobila při výběru mýta praxi sousedního Rakouska, kde má mýto na starosti státní společnost Asfinag. To by si ale někdo musel nechat zajít chuť na nový miliardový tendr, ze kterého něco zbyde i na doplnění vyprázdněných stranických pokladen.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

15:02 „Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

Premiéru Fialovi prý prošla další lež, tentokrát k jeho cestě do USA za prezidentem Bidenem. Ve svém…