To se Jurečkovi vymstilo. Zdražení kvůli EU. „Říše,“ padlo od vlády

21.12.2022 10:14

Zástupci států EU a Evropského parlamentu se i přes současnou energetickou krizi dohodli na nových pravidlech, která mají lidem kvůli ekologické budoucnosti znovu prodražit dopravu, palivo či teplo. Kvůli ochraně klimatu a „uhlíkově neutrální budoucnosti“ se totiž systém emisních povolenek rozšíří i na vytápění a paliva. Zatímco vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL) zdražování paliv lidem přivítal s tím, že „klimatická změna nepočká“, experti a ekonomové rozhodnutí strhali. „V současnosti mělo být obchodování s povolenkami pozastaveno,“ zaznívá od nich. Připojil se i senátor z ODS.

To se Jurečkovi vymstilo. Zdražení kvůli EU. „Říše,“ padlo od vlády
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stojan čerpací stanice

Anketa

Odradil vás pořad s Babišem a dětmi od volby lídra ANO?

4%
82%
hlasovalo: 45030 lidí
Zdražování kvůli „uhlíkově neutrální budoucnosti“ lidé pocítí již v roce 2027, kdy budou muset platit více za topení plynem a uhlím či za jízdy autem na benzinový či naftový pohon, jelikož se jim do cen těchto komodit promítnou nově dohodnuté emisní povolenky, které již fungují například v energetice a pro velké firmy.

Že si lidé připlatí, jelikož sice nebudou platit samotnou emisní povolenku, avšak její cena se samozřejmě promítne do cen paliv a ty tak zdraží, přiznává i samotné Ministerstvo životního prostředí. „Povolenky budou platit dodavatelé paliv na začátku dodavatelského řetězce, nikoliv domácnosti a koncoví zákazníci. Projeví se to v cenách fosilních paliv, tedy i pohonných hmot,“ přiznala pro Právo mluvčí ministerstva Dominika Pospíšilová.

Připojila navíc lidem doporučení, že pokud se chtějí zdražování vytápění a dopravy vyhnout, mají si najít bezemisní alternativu, jelikož té se dle ní cena povolenky nedotkne, ať bude jakkoli vysoká.

Pokud se tak budou chtít lidé vyhnout zdražování benzínu a nafty, budou si muset připlatit za změnu vytápění či si pořídit elektromobil, který je v současné době v porovnání s konvenčními vozy – při nákupu bez dotací – mnohem dražší a nákup výhodných ojetých elektrovozů je po několika letech kvůli životnosti baterií spíše raritou. Je tak otázkou, zdali tato technologie udělá v následujících pěti letech takový skok, aby se do té doby tyto problémy minimalizovaly. Někteří lidé budou muset kvůli finančnímu zatížení osobní dopravy následkem zelených plánů EU upustit od vlastnictví vlastního vozu.

Přestože mluvčí rezortu tvrdí, že se nový systém emisních povolenek „projeví v cenách fosilních paliv, tedy i pohonných hmot“, sám ministr předtím tvrdil, že „to neznamená“, že „vytápění a doprava budou dražší“.

Dohoda o zpřísnění a rozšíření fungování trhu s emisními povolenkami z nedělního rána má do poloviny století přivést Evropskou unii a její země do „uhlíkově neutrální“ budoucnosti a unie prostřednictvím ní bude zvyšovat tempo snižování emisí skrze povolenkový systém dopadající například na energetické firmy vyrábějící elektřinu.

K redukci emisí má zásadně přispět i postupné snižování počtu povolenek na trhu či rušení bezplatných certifikátů, jejichž omezování začne v roce 2026. Od roku 2024 by měl počet povolenek klesat o 4,3 procenta ročně, od roku 2028 do roku 2030 pak o 4,4 procenta. Emise z vytápění budov a silniční dopravy mají být v rámci nového povolenkového systému zpoplatněny od roku 2027.

České předsednictví dohodu, která povede ke zdražování paliv a tepla Evropanům, mohutně oslavuje.

Nadšení neskrývá ani ministr práce, životního prostředí a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). „Je důležité, že se podařilo shodu nalézt, protože klimatická změna nepočká a jsme v situaci, kdy máme obrovskou zodpovědnost za to, co tady zanecháme našim dětem,“ ocenil, že se při unijním jednání podařilo na dohodě, která bude znamenat zdražování paliv pro spotřebitele, domluvit.

„Dohoda o systému EU pro obchodování s emisemi a Sociálním fondu pro klimatická opatření představuje vítězství pro klima i pro evropskou politiku v oblasti klimatu. Díky ní budeme moci v hlavních odvětvích ekonomiky splnit klimatické cíle a zároveň zajistit, aby se nejzranitelnějším občanům a mikropodnikům při klimatické transformaci dostalo účinné podpory. Můžeme teď s jistotou říci, že EU díky této ambiciózní legislativě dostála svým slibům a dostala se celosvětově na přední místo v boji proti změně klimatu,“ dodal též.

Jurečka míní, že se nejzranitelnější domácnosti kvůli „zdražování za klima“ do problémů nedostanou, jelikož tomu zabrání přerozdělování financí skrze Sociálně klimatický fond, který začne fungovat od roku 2026 a zaměří se na sociálně zranitelné skupiny lidí a domácnosti, které tak prý dle něj „budou schopné zvládnout tato opatření a uskutečnit investice do svých domovů nebo mobility“.

„Cena za přechod k čistým energiím je pořád nízká proti tomu, co hrozí, pokud by klimatická opatření nebyla dostatečná. Změna klimatu ohrožuje především nejchudší skupiny obyvatel a na ty se musíme zaměřit. Sociální klimatický fond umožní i přímou podporu nízkopříjmovým domácnostem, uživatelům dopravy a malým podnikům. Jsem velmi rád, že se nám podařilo navýšit celkový objem fondu z 59 na 65 miliard eur,“ uvedl ministr Jurečka a poukázal na příjmy státního rozpočtu ze systému emisních povolenek, jež má dle něj rozpočtu přinést 50 miliard korun. Z celkového rozpočtu Sociálního klimatického fondu půjde více než 50 miliard korun nízkopříjmovým domácnostem.

Bližší parametry nároku na tento příspěvek není znám, je tak zatím nejisté, kdo bude mezi nízkopříjmové domácnosti spadat a kteří spotřebitelé budou muset platit za zdražené vytápění i paliva bez nároku na jakékoli přerozdělené finance.

Nový systém emisních povolenek kritizovali opoziční politici a dokonce někteří ekologičtí aktivisté.

Odmítavý postoj však vyjádřil též senátor ODS Jiří Oberfalzer. „Jen taková říše dobra, jakou je EU, dokáže v čase krize ještě více uměle prodražit energie,“ spustil senátor zostra k EU.

Kritiku připojil i senátor Zdeněk Hraba. „V situaci, ve které se nacházíme, mi to přijde jako obrovská hloupost,“ komentoval s tím, že jde o „špatný kompromis“ a že již „poslední rok ukázal, že je čas se vykašlat na budovatelské klimatické proklamace - ve kterých nejde mnohdy o nic jiného, než o snahu některých protlačit svůj pohled na svět - a začít se chovat pragmaticky“.

„Pozastavit či úplně zrušit emisní povolenky, naplno využívat současné zdroje a rychle inovovat, abychom mohli pozvolně přejít na nové zdroje energie,“ uvedl svůj pohled.

Vlády premiéra Petra Fialy (ODS) se však zastal, jelikož ta prý není dostatečně dlouho ve funkci, aby věc dokázala ovlivnit.

Podobná slova jako Hraba volí i někteří experti. Hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček pro Právo řekl, že jde o „velice špatné rozhodnutí“. „Spíše se domnívám, že by v současnosti mělo být obchodování s povolenkami pozastaveno. Ukazuje se, že to prodražuje klíčové statky, a v případě, že jej budeme dále rozšiřovat, hrozí, že i v nových odvětvích vyvoláme zbytečné inflační tlaky,“ komentoval.

„Nic revolučního se neodehrálo. Překvapivé snad je jen to, že známý harmonogram nenaznal žádných změn ve světle nové energetické situace na příští léta,“ komentoval pak pro Právo hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň.

Ekonom Lukáš Kovanda pak upozornil, že příslušné náklady zelené politiky EU dopadají jak na domácnosti, tak zejména na podniky EU, jimž snižují konkurenceschopnost v globálním měřítku a může tak ve středně až dlouhodobém horizontu hrozit ztráta pracovních míst v EU a „další s tím spjaté neblahé ekonomické a sociální dopady, které nebude s to nově zřízený klimatický fond mírnit dostatečně“.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

§§§ , Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusedatum , 21.12.2022 12:31:30
To je politika současné vlády složené z blbů,nejdříve občany přidusit a poté rozdávat žebračenky a řvát jak se o lidi stará a pomáhá.

|  8 |  0

Další články z rubriky

Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

11:12 Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

Ceny pohonných hmot za poslední měsíc rostou a rostou. Pojďme se podívat, proč tomu tak je, zda se r…