Ťok v ČT představil plánované změny, kterými chce vychovat řidiče

07.02.2016 13:03

Řidičáky na zkoušku. Povinné jízdy se zkušeným spolujezdcem nebo přísnější autoškoly. Lze se to však naučit? O tom v dnešních Otázkách Václava Moravce diskutovali ministr dopravy Dan Ťok (ANO) a jeho předchůdce Zbyněk Stanjura (ODS).

Ťok v ČT představil plánované změny, kterými chce vychovat řidiče
Foto: Hans Štembera
Popisek: Moderátor OVM Václav Moravec

Během deseti let existence bodového systému přišel o řidičský průkaz každý dvanáctý řidič. Většina veřejnosti je po této době zároveň přesvědčena, že bodový systém přispívá k bezpečnosti na silnicích. 

„Bodový systém přispívá k bezpečnosti. Ale měl by být více výchovný. Je zcela jednoznačně ukázáno, že během zavedení bodového systému se snížil počet mrtvých na silnicích,“ uvedl k tématu Ťok. „Nyní přicházíme se systémem, kdy by velmi vážné přestupky měly být trestány více, pokutami i sankcemi,“ sdělil. Přísněji bude třeba nakládáno s hříšníky jezdícími rychle či na červenou, případně s řidiči vjíždějícími na železniční přejezd v době padajících závor. 

„Stát se má zaměřit na ty nejtěžší přestupky. Liším se však s panem ministrem v názoru na represi, já si myslím, že by hlavně měl stát hledět na prevenci. Měly by se budovat také cyklostezky, zpomalovací ostrůvky, v ulicích by měli být více vidět policisté,“ dodal.

„Nenavrhuji jen represi. Navrhuji starou osvědčenou metodu cukr a bič. Na silnicích Evropské unie zahyne denně 70 lidí. My jsme proti tomuto faktu natolik imunní, že bych rád, abychom jakoukoliv debatou obrátili pozornost k tomu, že nemůžeme být lhostejní k situaci na silnicích,“ reagoval Ťok. 

 

Podle statistiky ministerstva dopravy bylo v loňském roce obodováno více než půl milionu lidí. „Vymáhání pokut je záležitostí správního řízení, v tomto případě obcí,“ podotkl Ťok. Uvedl dokonce návrh, ve kterém by se dalo uvažovat o tom, že lidé, kteří neplatí pokuty, by nezískali například pas či stavební povolení. S tím však nesouhlasil Stanjura, neboť se domnívá, že jde o zásah do práv a svobod definovaných ústavou.

Řidičské průkazy na zkoušku

Řeč přišla i na řidičské průkazy na zkoušku. „Já myslím, že je to dobrá věc,“ obhajoval je Stanjura. Zároveň také uvedl, že v případě, že by zůstal v úřadu, řidičské průkazy na zkoušku by již existovaly. 

Jinou cestou by se vydal ministr Ťok. „Inspiroval jsem se ve Velké Británii, kde mají všichni 12 bodů, a v prvních letech mají jen šest bodů,“ podotkl k systému přísnějšímu pro mladé a nezkušené řidiče Ťok. „Buď tedy u nás budou dvojnásobně bodované přestupky, nebo dostanou také jen šest bodů,“ uvedl.

Podle ministra Ťoka bude vláda téma probírat během prvního pololetí tohoto roku. 

Co s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD)?

Transformace Ředitelství silnic a dálnic v akciovou společnost, to je plán ministra dopravy Dana Ťoka, se kterým seznámil diváky OVM. Tvrdí, že koaliční partneři mu tento záměr hatit nebudou.

„Jak vyřešit situaci dálnice D1? Dokončit R35,“ podotkl k dálniční síti Stanjura. Podle Ťoka není však možné se soustředit na jednu silnici, proto jsou v gesci dopravy tři priority. 

Mýto. Několikrát změněné

Mýto. Ožehavé téma, které se rovněž v Otázkách Václava Moravce probíralo. „Mýto se bude určitě vybírat po 31. 12. 2016, ale potřebuji součinnost s Kapschem,“ dodal Ťok, který několikrát změnil harmonogram výběru mýta. „Důležité je připravit nový tendr a nevymlouvat se na to, co v něm brání,“ zareagoval Stanjura s tím, že by srovnal tři nabídky, které podle médií nyní existují. „Nechal bych si zpracovat konkrétní nabídky, na základě toho bych se rozhodl. Třeba by vyhrál existující provozovatel, ale to nevím,“ dodal.

Ťok však uvedl, že nemá tři nabídky. „Přestaňme mystifikovat veřejnost,“ řekl. „Tam jsou věci, které nemají s realitou nic společného. A já jsem tady zodpovědný za to, aby se mýto vybíralo,“ podotkl.

„Podle mě se bude muset upravit legislativa, aby mohla být podepsána smlouva s Kapschem od 1. 1. 2017 a nebyla následně zrušena ÚOHS či soudem,“ domnívá se Stanjura. „Sobotkova vláda v tomto problému selhává,“ dodal také. 

„Nedovedu si představit, jak by se takový zákon udělal. Tímto způsobem je to nenapsatelné,“ řekl Ťok s tím, že si není úplně jist, že to nejde podle současných zákonů udělat. „Velmi vítám vaši nabídku spolupráce,“ uzavřel ministr.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

4:46 Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

„Přijde k většímu a staršímu bratrovi, protože tak se to tradovalo, a tak moc se mu chce dostat do a…