Vysoké ceny benzínu nahrávají cyklistice. Česko hledá vzory

26.08.2012 6:30

Rekordní ceny benzinu nahrávají stále častěji k úvahám o dopravě pomocí kola. Dopravní experti tím dostávají další argument, proč co nejdřív změnit zákony ve prospěch cyklistické dopravy. Odborníci z Centra dopravního výzkumu, kteří národní cyklistický plán připravují, jezdí pro inspiraci do Německa.

Vysoké ceny benzínu nahrávají cyklistice. Česko hledá vzory
Foto: wikipedia.com
Popisek: Cyklista, ilustrační foto

Jak uvedla ČT, příkladem jsou jim například nedaleké Drážďany. V barokním městě na Labi totiž dává kolu přednost 16 procent lidí, v Praze pouhé jedno procento. Na plánu cyklodopravy pracují experti napříč pěti ministerstvy, znovu by se měli sejít v říjnu.

Nutno dodat, že saské metropoli nahrává k tomuto stylu přepravy hlavně rovinatý terén a široké ulice. Rájem cyklistů by však přesto Drážďany nebyly bez přestaveb, úprav a nových dopravních pravidel, která město pro cyklisty zavedlo během posledních dvaceti let.

Přechody jsou například rozdělené zvlášť na část pro chodce a cyklisty a chodníky jsou téměř bez obrubníků. Problém není ani se zaparkováním kola. Město pro ně má čtyři tisíce speciálních stanovišť, v Praze jich je pro srovnání jen tisícovka.

A tak chce i česká metropole po vzoru Drážďan například zvýšit počet jízdních pruhů a počet parkovacích míst.

Hlavním úkolem  má však být to, zkombinovat jízdní kolo s veřejnou dopravou.

Podle předsedkyně Komise pro cyklistiku Moniky Krobové Hášové je totiž problém i ve vzájemném soužití cyklistů a motoristů.

Plán cyklodopravy zlepší podmínky nejen v Praze

Národní plán cyklodopravy má v plánu zlepšit podmínky pro cyklisty v celé republice. Rychleji než Praha by vzhledem k terénu mohly zavést drážďanský model například Pardubice, Hradec Králové či Olomouc.

Inspiraci by města mohla hledat i v českém Uničově, kde jezdí na kole do práce téměř 50 procent lidí, což je nejvíc v celém Česku. Jak připomíná ČT, na kole tu začali ve velkém jezdit už v 50. letech. Tehdy lidé jezdili do uničovských strojíren, které jsou vzdálené asi tři kilometry od města. Tradice po revoluci zůstala, a i proto před osmi lety vznikl projekt Uničov – město bez bariér. 

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: ahe

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Otec dvou psů Pospíšil, kolaborant. Po včerejším výroku o „Evropanech" je zatraceně horko

14:43 Otec dvou psů Pospíšil, kolaborant. Po včerejším výroku o „Evropanech" je zatraceně horko

V předvčerejším rozhovoru pro server E15 se redaktor Jaroslav Denemark bavil s Jiřím Pospíšilem, pře…