Aleš Rod: Poslanci, nedejte se! Digitalizace regulovaných odvětví, včetně taxislužeb, je naprosto nezbytná

08.04.2019 18:10 | Zprávy

Komentář Aleše Roda, ředitele výzkumu CETA (Centrum ekonomických a tržních analýz) k dnešní stávce taxikářů

Aleš Rod: Poslanci, nedejte se! Digitalizace regulovaných odvětví, včetně taxislužeb, je naprosto nezbytná
Foto: Archiv
Popisek: Taxi

Digitální agenda státu zažije křest ohněm. Myslí to poslanci s digitalizací skutečně vážně, nebo vyměknou pod tlakem hlučné zájmové skupiny? Nasměrují odvětví do 21. století, nebo vymění taxikářům navigace za tužku a papír?

Dnešní demonstrace taxikářů proti novele silničního zákona a diskuze, kterou předznamenává, má z mého pohledu naprosto zásadní význam. Nejen že se jedná o učebnicový příklad tzv. rent-seekingu, tedy situace, kdy regulovaní ve skutečnosti regulaci chtějí (a počet demonstrantů mě v tom jen utvrzuje), protože je chrání před konkurencí a přináší jim peníze (to pravidelně vysvětluji již několik let), ale hlavně z reakcí poslanců a vlády budeme mít totiž poprvé šanci rozklíčovat, nakolik je současná vládní agenda "Digitálního Česka" reálnou a v praxi uplatňovanou strategií. Zjednodušeně řečeno: Vyhraje souboj taxikáři versus poslanci satelitní navigace a online služby, nebo biflování jednosměrek? Výsledek jasně předznamená, zda vidíme svou budoucnost nadále "u pásu v montovně", či v prostředí digitálních příležitostí.

Hraje se o hodně a zájmová skupina taxikářů se pokusila vytasit ty nejtvrdší zbraně. Proti novele se jich dnes však postavilo asi jen třicet. To ukazuje, že skutečný odpor proti legislativní úpravě je i uvnitř zájmové skupiny menší, než se snaží představitelé veřejně deklarovat. Je to pochopitelné, novela totiž nepřináší nic, co by se ve 21. století nedalo očekávat:  Sjednocuje tržní prostředí, přináší do něj standardně používané nástroje a přibližuje ho tím světovému standardu. Taxikářům přibude možnost spoléhat se namísto paměti a zažloutlé mapy i na navigaci zobrazující nehody a uzavírky v reálném čase. Budou si moci vybrat, jestli chtějí mít analogový taxametr, který - přiznejme si - zákazníka zas tak moc dobře nechrání, nebo jezdit "pod aplikací" zanechávající nesmazatelnou online stopu, jež narovnává informační asymetrii dosud hrající v neprospěch zákazníků. Nic z toho nepřinese konec světa, jak by to snad mohlo podle rétoriky demonstrantů z Malostranského náměstí vypadat. Naopak - ukáže to, nakolik je tradiční obchodní model taxi schopen konkurovat obchodnímu modelu, který přineslo 21. století.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Co jste udělali pro podnikatele za poslední 4 roky?

Vždyť jste nám spíš uškodili hlavně třeba navýšením minimálních odvodů a zrušily řadu daňových zvýhodnění. Jak jste to jako ODS mohli dopustit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Halík: Máme pana prezidenta, nebo pána velkomožného?

11:34 Jiří Halík: Máme pana prezidenta, nebo pána velkomožného?

Přečetl jsem si slova našeho prezidenta a zamrazilo mě.