Jan Mařenka: Župan a spodní prádlo prodejných agentur. Mysleme hlavou

07.04.2016 9:54 | Zprávy

Jan Mařenka bloudí pohádkovou krajinou takzvaných průzkumů veřejného mínění, které manipulují, až se jim práší za (bohatě placeným) kočárem a napadá ho, že i Jeníček s Mařenkou možná vědí víc...

Jan Mařenka: Župan a spodní prádlo prodejných agentur. Mysleme hlavou
Foto: pixabay.com
Popisek: Průzkum veřejného mínění - ilustrační foto

Jako houby po dešti rostou v nadcházející horké politické sezóně průzkumy veřejného mínění a vystrkují své včerejší hlavičky nad mechem zítřka. Občan, který je sleduje - a mnohdy jim přikládá i váhu - si musí připadat jako v houbařském ráji, kde je každý úlovek vidět pěkně z dálky, a ještě na něj z obrazovky ČT mává plastová veverka, ta "otázková" kouzelnice usídlená na žižkovské věži. Báječný svět pohádek!

Občan, který bere průzkumy jen natolik vážně, aby mohl číst v médiích mezi řádky, ví, že ne každá houba, která vypadá jako hřib, je hřib. Že i bedla jedlá, ta dobrá víla mezi houbami, může být převlečená muchomůrka zelená.

Průzkumy vznikají většinou tak, že má agentura na telefonu tisíc respondentů, kteří jí předali své osobní údaje. Respondenti jsou za své odpovědi placeni a jejich názor následně vydáván za obecný postoj miliónů. Agentury pracují podle přání zadavatele: Konkrétní politické strany, nebo té, která se skrývá za fasádou názvu televize či novin. Nic neriskují - kromě své pověsti (možná proto tak často mění svůj název) a mají plný kapsář výmluv, proč se případně (často v řádu násobků) mýlily: „My nic! To statistická chyba!“ Průzkumy veřejného mínění jsou jako zvon, který bije na poplach, ale nenese žádnou odpovědnost, když spadne celá zvonice.

Víc, než si myslíte, ale méně, než doufáte

Čím blíže jsou volby (nyní senátní a krajské), tím je vyšší i kreativita agentur. Je jasné že, že se nesmí „urvat“ moc - proto si hlídá jedna druhou (aby se příliš nelišily) a k vyložené ztrátě tváře dochází jen zřídka. Zajímavý je v této souvislosti výsledek posledního průzkumu agentury Focus (březen 2016), podle něhož má TOP 09 ve srovnání s agenturou CVVM (březen 2016) takřka dvojnásobné preference (9,4 : 5,5).

Podle jednoho průzkumu je tak TOP 09 strana balancující na hraně volitelnosti a podle druhého takřka ideální koaliční partner, což má samozřejmě na uvažování voliče - váhajícího, zda jeho hlas "nepropadne" - zásadní vliv. Přitom je každému, kdo politiku trochu sleduje, empiricky jasné, že Kalouskův a Schwarzenbergův mediální projekt reprezentující pražskou kavárnu zažívá pád, který je volný. Cesta zpátky nevede přes Tibet, a když, tak bude hodně dlouhá - pokud havlistický poutník nezabloudí už v Pákistánu, kde se usadí a založí skanzen.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Referendum

Paní Schillerová, rád bych se zaptal, proč vaše hnutí odmítá referendum o vystoupení z EU a NATO? Pokud převezmece moc v této zemi znamená to, že chce tevládnou stejně jako stávající koalice ve smyslu "my víme, co je pro vás nejlepší"? Jsem přesvědče o tom, že vůle lidu zdemá být rozhodující. V post...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Joukl: 21. srpen 1968 a tolerance mezi námi

13:43 Zdeněk Joukl: 21. srpen 1968 a tolerance mezi námi

Na všem špatném je něco dobrého. Optimista si to připomíná, pesimista vzpomíná jen na to špatné. 21.…