Jan Ziegler: České železnice za miliardy korun zrychlují a mění se k nepoznání

01.10.2016 8:20

Jsou to největší změny českých, moravských a slezských drah od dob jejich vzniku v 19. století. Oproti socialistickým dobám se upravují na vyšší rychlosti, a mohou tak konkurovat i silniční dopravě.

Jan Ziegler: České železnice za miliardy korun zrychlují a mění se k nepoznání
Foto: Facebook Jana Zieglera
Popisek: Jan Ziegler

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nedávno skončila opravy dvou železničních tratí, mezi Českými Budějovicemi a Volary a na severu Čech úsek mezi Ústím nad Labem a Litoměřicemi. „Samozřejmostí jsou také bezbariérové přístupy, které umožňují pohodlnější nastupování a vystupování z vlaku maminkám s kočárky, vozíčkářům a lidem se zdravotními handicapy,“ upozorňuje generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Rozdíl mezi opravami za socialistické éry a nynějšími je v tom, že tenkrát se maximálně vyměnily koleje a v některých případech se tratě elektrifikovaly. Jenomže to nestačilo ke zvýšení traťových rychlostí, ty zůstávaly stejné jako v dobách, kdy byly v druhé polovině 19. století uváděny do provozu. Tak například na trati mezi Jihlavou a Brnem v úseku Okříšky – Zastávka u Brna je stále povolena maximálně šedesátikilometrová rychlost. To se změní teprve po rekonstrukci tratě v letošním a příštím roce a vlaky zde pak budou moc jezdit stovkou. Výrazné zlepšení nastává i na tzv. IV. železničním koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kde na nově opravených úsecích je povolena i rychlost 160 kilometrů.

SŽDC nyní nabrala v opravách tratí vysoké tempo, a daří se ji získávat i peníze z dotací Evropské unie a to často i na úkor Ředitelství silnic a dálnic, které to má s povolováním nových staveb složitější. Nicméně i české železnice si zaslouží modernizaci a peníze do nich investované se vyplatí. Důkazem toho je například trať Praha – Ostrava, kde i mnoho manažérů dává přednost moderním vlakům před auty. Takto jezdí i kamarád podnikatel, který má jasno: „Pendolinem jsem z Prahy v Ostravě za tři hodiny, a to bych autem nedal. Navíc můžu při cestě pracovat, vyřizovat si spoustu dalších věcí a to by také při řízení nešlo.“

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

12:16 Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

Jsme svědky brutální války, kterou vede agresivní Putinovo Rusko proti Ukrajině. Tuto agresi odsoudi…