Jedná se o to, jak má vypadat struktura odborářského zastoupení zaměstnanců. Německé dráhy dnes dokonce šly k soudu, který může stávku i zatrhnout. Právní otázka je složitá. Že zaměstnanci potřebují kolektivní ochranu svých práv, to se musí připomínat jen v České republice. Jak ovšem tato ochrana má vypadat? Musí se vytvořit jakási symetrie, která určí, kdo s kým má jednat.
V současné době ovšem existují velké oborové svazy jak odborů, tak zaměstnanců, ale současně existují i elitní odborová sdružení malých sektorů uvnitř branží, jako například pilotů či strojvůdců. Poslední stávka, která má trvat do pondělka, je stávkou, ve které hrají hlavní roli komunikační procesy mezi svazem zaměstnavatelů, symetrickými velkými odbory na jedné straně, a na druhé straně snahou odborů strojvůdců vyjednat vlastní tarif, k tomu však i zahrnout do svého jednání průvodčí, kteří jsou částečně členy těchto odborů.
Ministryně práce a sociálních věcí Andrea Nahlesová se již před několika dny vyjádřila k problému mozaikovitosti odborů a jasně popsala svůj úmysl, ustavit jistou symetrii zákonem. V jedné branži by tak byli partneři jen dva, jeden na každé straně. K tomu se odbory strojvůdců vyjadřují v ostrém kritickém tónu. Ovšem i uvnitř nich se ozývá kritika vyslovená těmi, kteří se obávají ztráty pozic a veřejné přijatelnosti odborové činnosti.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz