Karel Wágner: Přichází nová éra gastarbajtrů?

21.09.2015 18:09 | Zprávy

Ve druhé půli 20. století proběhla v západní Evropě řada významných společenských procesů. Měnila se její politická a hospodářská situace, což mělo svůj vliv i na demografii.

Karel Wágner: Přichází nová éra gastarbajtrů?
Foto: Peter Števkov
Popisek: Imigranti ve stanici Keléti

V době hospodářské konjunktury padesátých a šedesátých let přicházeli do západní Evropy cizinci najímaní na manuální práce, vykonávané bez kvalifikace. V německy mluvících zemích se pro ně vžilo označení „gastarbeiter“ (občan jiného státu pracující dlouhodobě v hospodářsky vyspělejší zemi), u nás „gastarbajtr“. Spolková republika Německo řešila potřebu pracovních sil mezistátní smlouvou o náboru dělníků v Turecku a v Jugoslávii. Přičemž se dnes obyčejně zapomíná na fakt, že v Německu po válce bylo třeba obnovit zničenou infrastrukturu, opravit či vystavět nové domy pro obyvatelstvo i budovy průmyslových podniků a zavést v nich novou výrobu. To bylo možné přede­vším díky americké pomoci zvané Marshallův plán (European Recovery Program), který při­spěl k hospodářské rekonstrukci západní Evropy, tedy obnově průmyslu, zemědělství a oživení meziná­rodního obchodu. Tudíž šlo o úplně jinou situaci, než jaká je v dnešním Německu.

V souvislosti s ekonomickými problémy po arabsko-izraelské válce z roku 1973 pak západní státy, především Německo s Francií, nábor pracovních sil z řad cizinců zastavily. Jejich dosavadní imi­grační politika po­čítala s tím, že cizinci budou u nich pracovat jen omezenou dobu. A tak vlády na­bídly kompenzace všem, kdo se rozhodnou pro návrat do své domoviny. Současně však bylo po­voleno spojování rodin z humanitárních důvodů a místo věkově omezených skupin nekvalifikova­ných, manuálně pracujících cizinců, kteří původně nepočítali s dlouhodobým pobytem, natož s ně­jakou integrací, začaly tvořit součást západoevropských společností celé muslimské rodiny. Jinak řečeno, Ně­mecko zprvu předpokládalo, že zahraniční dělníci se po určité době vrátí zpět do jejich rodné země. Dlouhou dobu tak byla jejich občanská, politická a kulturní integrace odmítána, státní orgány po celou dobu podporovaly udržení jejich kultury pro usnadnění návratu imigrantů do jejich domoviny a „ochranu německé kulturní homogenity“. Pokud byly muslimské rodiny rozděleny, imi­granti rozlišovali mezi kulturou Evropy a kulturou jejich rodné země, podobně se stavěli i k náboženským otázkám. S příchodem rodin se však islám stal pro imigranty opět součástí jejich každodenního života, rodiny začaly dbát na dodržování muslimských zvyků a pravidel ve stravo­vání i oblékání, ve Francii a Německu namísto improvizovaných modliteben vyrůstaly se souhla­sem městských úřadů mešity a při mešitách kulturní či společenská centra.

Od 80. let minulého století si Němci začali uvědomovat, že začala éra globalizace. Nebylo tehdy populárnějšího slova než "multikulturalismus" a všichni byli nadšeni tím, že se svět díky glo­balizaci propojuje v jeden celek. Spolková republika Německo si v té době svoji nacistickou minulost vyku­povala tak, že lidem z jiných zemí pomáhala. Řada západoněmeckých politiků nabyla přesvědčení, že pouze naplňují to, co sami sobě a zbytku Evropy slíbili: že na rozdíl od nacistické minulosti bu­dou dbát na to, aby práva žádného člověka nebyla pošlapávána. Většina Němců byla také pře­svědčena o tom, že měl pravdu Immanuel Kant, když ve svých filozofických úvahách dospěl k vizi světa propojeného ideou věčného míru. Němcům tedy nešlo jen o sjednocení rozděleného Ně­mecka, ale též o sjednocení Evropy na zá­kladě ideálů pan-evropismu, za jehož zakladatele je po­važován ra­kouský šlechtic s českosloven­ským občanstvím, spisovatel a politik Richard Coude­nhove-Kalergi.

Když v roce 1923 vyšla v německém originálu jeho kniha Pan-Evropa, byla Coudenhove-Kalergiho idea jednotné a spolupracující Evropy ještě obecně považována za utopii, za chimérickou smyš­lenku hrstky intelektuálů a idealistů, kterým ležel na srdci osud poválečné Evropy a její uspořádání. Ovšem sám Richard Coudenhove-Kalergi si uvědomoval, že možnosti k uskutečnění jeho ideje drží v rukou politici, kteří k tomu mají reálnou moc. Teprve když oni pochopí nutnost sjednotit Ev­ropu a tím ji hospodářsky i politicky pozdvihnout a zajistit si tak mír, bude možné nastartovat ta­ko­výto proces. A jeho myšlenky, názory a teorie, prezentované v knize Pan-Evropa, díky politicky ak­tivním levicovým intelektuálům, skutečně pak začaly ke konci 20. století ovlivňovat evropskou poli­tickou scénu.

Richard Mikuláš Coudenhove-Kalergi (1894 – 1972) zasvětil myšlence vytvoření sjednocené Ev­ropy celý svůj život. On sám pocházel z manželství rakouského diplomata a Japonky, přičemž jeho rodokmen sahal do všech koutů Evropy. Proto se také vždy hlásil k toleranci národnostní, rasové i náboženské. Díky různorodým vlivům a množství podnětů z dětství a dospívání hodnotil dě­jiny ev­ropských států jako komplex spolu souvisejících událostí. Kromě pohledu zevnitř posuzoval Evropu i zvenčí a chápal ji jako aktéra světových událostí. Především však ve své vizi prozíravě kladl dů­raz na francouzsko-německé vztahy. Neboť tyto dva nejlidnatější evropské státy měly vy­tvořit bázi jeho Pan-Evropy, ve které nebylo místo pro Rusko a Británii. Evropa pro něj nebyla po­jmem geo­grafickým, ale politickým, přičemž „jediná síla, která může uskutečnit Pan-Evropu, je vůle Evro­panů; jediná síla, která může Pan-Evropu udržet, je vůle Evropanů. Spočívá tedy v rukou kaž­dého Evropana část osudu jeho světa.“ Coudenhove-Kalergi na troskách starého světa ve 20. létech mi­nulého století hledal pro Evropu nový řád, který by byl lepší, bezpečnější a možná i soci­álně spra­vedlivější než ten předválečný. K tomu vytvořil koncepci, jejímž posláním bylo „probudit velké poli­tické hnutí, dřímající ve všech národech Evropy.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Marek Novák, MBA byl položen dotaz

Mluvit a mluvit

Podle vás je třeba o problémech, jako je třeba narůstající nezaměstnanost mluvit, ale podle mě mluvíte vy politici až moc. Naopak si myslím, že co neděláte je, že problémy lidí fakt řešíte. Tak třeba jak hodlá ANO řešit problém s nezaměstnaností, ale i s tím, že ti, co pracují, mají žalostně nízké m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Milan Knížák: Na to petice nestačí

12:17 Milan Knížák: Na to petice nestačí

Glosa Milana Knížáka.