V době hospodářské konjunktury padesátých a šedesátých let přicházeli do západní Evropy cizinci najímaní na manuální práce, vykonávané bez kvalifikace. V německy mluvících zemích se pro ně vžilo označení „gastarbeiter“ (občan jiného státu pracující dlouhodobě v hospodářsky vyspělejší zemi), u nás „gastarbajtr“. Spolková republika Německo řešila potřebu pracovních sil mezistátní smlouvou o náboru dělníků v Turecku a v Jugoslávii. Přičemž se dnes obyčejně zapomíná na fakt, že v Německu po válce bylo třeba obnovit zničenou infrastrukturu, opravit či vystavět nové domy pro obyvatelstvo i budovy průmyslových podniků a zavést v nich novou výrobu. To bylo možné především díky americké pomoci zvané Marshallův plán (European Recovery Program), který přispěl k hospodářské rekonstrukci západní Evropy, tedy obnově průmyslu, zemědělství a oživení mezinárodního obchodu. Tudíž šlo o úplně jinou situaci, než jaká je v dnešním Německu.
V souvislosti s ekonomickými problémy po arabsko-izraelské válce z roku 1973 pak západní státy, především Německo s Francií, nábor pracovních sil z řad cizinců zastavily. Jejich dosavadní imigrační politika počítala s tím, že cizinci budou u nich pracovat jen omezenou dobu. A tak vlády nabídly kompenzace všem, kdo se rozhodnou pro návrat do své domoviny. Současně však bylo povoleno spojování rodin z humanitárních důvodů a místo věkově omezených skupin nekvalifikovaných, manuálně pracujících cizinců, kteří původně nepočítali s dlouhodobým pobytem, natož s nějakou integrací, začaly tvořit součást západoevropských společností celé muslimské rodiny. Jinak řečeno, Německo zprvu předpokládalo, že zahraniční dělníci se po určité době vrátí zpět do jejich rodné země. Dlouhou dobu tak byla jejich občanská, politická a kulturní integrace odmítána, státní orgány po celou dobu podporovaly udržení jejich kultury pro usnadnění návratu imigrantů do jejich domoviny a „ochranu německé kulturní homogenity“. Pokud byly muslimské rodiny rozděleny, imigranti rozlišovali mezi kulturou Evropy a kulturou jejich rodné země, podobně se stavěli i k náboženským otázkám. S příchodem rodin se však islám stal pro imigranty opět součástí jejich každodenního života, rodiny začaly dbát na dodržování muslimských zvyků a pravidel ve stravování i oblékání, ve Francii a Německu namísto improvizovaných modliteben vyrůstaly se souhlasem městských úřadů mešity a při mešitách kulturní či společenská centra.
Od 80. let minulého století si Němci začali uvědomovat, že začala éra globalizace. Nebylo tehdy populárnějšího slova než "multikulturalismus" a všichni byli nadšeni tím, že se svět díky globalizaci propojuje v jeden celek. Spolková republika Německo si v té době svoji nacistickou minulost vykupovala tak, že lidem z jiných zemí pomáhala. Řada západoněmeckých politiků nabyla přesvědčení, že pouze naplňují to, co sami sobě a zbytku Evropy slíbili: že na rozdíl od nacistické minulosti budou dbát na to, aby práva žádného člověka nebyla pošlapávána. Většina Němců byla také přesvědčena o tom, že měl pravdu Immanuel Kant, když ve svých filozofických úvahách dospěl k vizi světa propojeného ideou věčného míru. Němcům tedy nešlo jen o sjednocení rozděleného Německa, ale též o sjednocení Evropy na základě ideálů pan-evropismu, za jehož zakladatele je považován rakouský šlechtic s československým občanstvím, spisovatel a politik Richard Coudenhove-Kalergi.
Když v roce 1923 vyšla v německém originálu jeho kniha Pan-Evropa, byla Coudenhove-Kalergiho idea jednotné a spolupracující Evropy ještě obecně považována za utopii, za chimérickou smyšlenku hrstky intelektuálů a idealistů, kterým ležel na srdci osud poválečné Evropy a její uspořádání. Ovšem sám Richard Coudenhove-Kalergi si uvědomoval, že možnosti k uskutečnění jeho ideje drží v rukou politici, kteří k tomu mají reálnou moc. Teprve když oni pochopí nutnost sjednotit Evropu a tím ji hospodářsky i politicky pozdvihnout a zajistit si tak mír, bude možné nastartovat takovýto proces. A jeho myšlenky, názory a teorie, prezentované v knize Pan-Evropa, díky politicky aktivním levicovým intelektuálům, skutečně pak začaly ke konci 20. století ovlivňovat evropskou politickou scénu.
Richard Mikuláš Coudenhove-Kalergi (1894 – 1972) zasvětil myšlence vytvoření sjednocené Evropy celý svůj život. On sám pocházel z manželství rakouského diplomata a Japonky, přičemž jeho rodokmen sahal do všech koutů Evropy. Proto se také vždy hlásil k toleranci národnostní, rasové i náboženské. Díky různorodým vlivům a množství podnětů z dětství a dospívání hodnotil dějiny evropských států jako komplex spolu souvisejících událostí. Kromě pohledu zevnitř posuzoval Evropu i zvenčí a chápal ji jako aktéra světových událostí. Především však ve své vizi prozíravě kladl důraz na francouzsko-německé vztahy. Neboť tyto dva nejlidnatější evropské státy měly vytvořit bázi jeho Pan-Evropy, ve které nebylo místo pro Rusko a Británii. Evropa pro něj nebyla pojmem geografickým, ale politickým, přičemž „jediná síla, která může uskutečnit Pan-Evropu, je vůle Evropanů; jediná síla, která může Pan-Evropu udržet, je vůle Evropanů. Spočívá tedy v rukou každého Evropana část osudu jeho světa.“ Coudenhove-Kalergi na troskách starého světa ve 20. létech minulého století hledal pro Evropu nový řád, který by byl lepší, bezpečnější a možná i sociálně spravedlivější než ten předválečný. K tomu vytvořil koncepci, jejímž posláním bylo „probudit velké politické hnutí, dřímající ve všech národech Evropy.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV