Petr Brandtner: Zlobivé dítě české energetiky přišlo o svou hračku

23.11.2018 19:05

Jan Palaščák, podnikatel, který sám sebe nazývá „zlobivé dítě české energetiky“, přišel o svou hračku. Už není generálním ředitelem dodavatele energií Amper Market.

Petr Brandtner: Zlobivé dítě české energetiky přišlo o svou hračku
Foto: pixabay.com
Popisek: Energie - ilustrační foto

Jan Palaščák je v české energetice známé jméno. Spolumajitel a generální ředitel společnosti Amper Market proslul ani ne tak ekonomickými výsledky své firmy, jako spíš ostrým vyjadřováním na adresu konkurentů v oboru i politiků, kteří stáli v cestě transparentnímu zadávání energetických zakázek (zejména pro jeho vlastní společnost).

Palaščák vs ČEZ a KDU

Ve své nejznámější kauze Palaščák obvinil ČEZ, že dělá byznys se společností Energie Pro, která mu dle jeho slov ukradla zákazníky. ČEZ se tak podle Palaščáka stal přes Energie Pro skrytým dodavatelem na odběrná místa, která považoval za doménu svého Amper Marketu, a to prý s podporou regionálních politiků KDU ČSL. (ZDE)

Realita ale byla složitější. Amper Market kmen zákazníků, o který v této kauze jde, tedy převážně několik stovek menších obcí, nikdy přímo neovládal. Kontrakty na dodávku elektřiny pro komunální sféru získal bez výběrového řízení prostřednictvím společností Energie pod kontrolou, která nakupovala elektřinu u Amper Marketu. Ve skutečnosti tak Palaščák sám dělal to, z čeho později obvinil ČEZ: Byl skrytým koncovým dodavatelem, i když na smlouvách se zákazníky figuroval někdo jiný.

Spolupráce byla zřejmě zpočátku pro obě strany, Amper Market a Energie pod kontrolou, výhodná, ale na jaře 2015 se Energie pod kontrolou začala opožďovat s platbami a postupně přestala Amper Marketu za dodanou elektřinu platit úplně. Palaščákova firma tak měla přijít dle svých vlastních vyjádření o 74 miliónů, a to už je pro menšího dodavatele energií, jakým Amper Market je, pořádná darda. Zejména v situaci, kdy expanduje za každou cenu a prodává energie s minimální marží. To byl zdá se případ Amper Marketu, protože firma během své dosavadní existence prakticky nevytovřila zisk.

Zachránce Písařík

Amper Market měl od začátku své činnosti v roce 2012 prudce rostoucí tržby, které za rok 2017 překročily 3,5 miliardy Kč. Zisky však nikdy nepřekročily jednotky miliónů. Provozní výsledek hospodaření Amper Marketu za rok 2017 (údaj ukazující, kolik si firma reálně vydělala svou hlavní činností) je minus 112 miliónů Kč. Hysterické mediální napadání ČEZ nebo politiků KDU-ČSL tak mohlo být následkem nervozity z finančních problémů, které Amper Market pod Palaščákovým vedením měl.

Dalším faktorem, který se musel na ekonomické kondici Amper Marketu podepsat, je aktuální růst cen energií. Pokud Palaščák v zájmu další expanze šel do projektů s minimální marží, mohl se lehce dostat do situace, kdy nyní jeho firma nakupuje elektřinu a plyn na velkoobchodním trhu dráž, než za kolik je svým koncovým zákazníkům v rámci uzavřených kontraktů dodává.

V této situaci šel Amper Market cestou, kterou se před ním vydalo už několik menších českých dodavatelů: začal hledat kupce, finančně zdravého hráče na energetickém trhu, který má zájem získat poměrně zajímavý kmen odběratelů, který Amper Market i za cenu minimálních marží vybudoval.

V létě Palaščák překvapivě oznámil, že do Amper Market a.s. vstupuje strategický investor. Ve skutečnosti se jednalo o prodej stoprocentního podílu do rukou nového vlastníka, společnosti Europe Easy Energy (3-E) vlastněné miliardářem a zakladatelem úspěšného energetického dodavatele Bohemia Energy Jiřího Písaříka. Cenu transakce strany nezveřejnily, zajímavostí ale je, že bývalí vlastníci ze skupiny Amper Holding museli do Amper Marketu před prodejem napumpovat několik desítek miliónů korun.

O zlobivé dítě asi nebyl zájem

Zdá se, že o „zlobivé dítě české energetiky“ Jana Palaščáka neměl nový vlastník zájem, spíše se jednalo o nežádoucí přítěž. Ve statutárních orgánech Amper Marketu nahradil Palaščáka přímo Jiří Písařík. Palaščák také v srpnu skončil v Amper Marketu jako generální ředitel.

Jinak velmi komunikativní Palaščák o svém konci ve firmě, kterou budoval, pomlčel. Prodej Amper Marketu pak na sociální síti odbyl poznámkou: Show must go on. (ZDE)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…