Petr Hartman: Boj o Dopravní podnik

17.08.2012 9:24

Jen výjimečně by se našla smlouva, která není pro firmu nevýhodná. V oblasti investic neprobíhá tvrdá soutěž, ale pouze formální. Lepším hospodařením by se dala ušetřit víc než miliarda korun. Takto se vyjádřil v rozhovoru pro média Vladimír Lich.

Petr Hartman: Boj o Dopravní podnik
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak ve stanici metra

Pro širokou veřejnost nejde o známou osobu. Tou by se mohl stát v těchto dnech, i když o žádnou slávu nestojí. Pustil se totiž do rozbití systému, který umožňoval odsávat stovky milionů korun z pražského Dopravního podniku. Ohrozil tím skupinu lidí, kteří z toho těžili a část z nich bývá označována jako pražští kmotři. Lich se do boje pustil z pozice předsedy představenstva a rovněž generálního ředitele této firmy.

Také s jeho přispěním proběhl audit, který se zaměřil na několik velmi sporných zakázek. Týkaly se například tisku papírových jízdenek, jízdenek získávaných pomocí SMS, právních, marketingových a poradenských služeb, dodávek výpočetní techniky, nákupu pohonných hmot a podobně. Všechny byly dohodnuty tak, aby byly pro dopravní podnik nevýhodné. Většina z nich byla zároveň obtížně vypověditelná a navíc uzavřena na období 10 až 20 let. Podle informací z médií měl dopravní podnik přijít o zhruba půl miliardy korun.

Lich se nechtěl spokojit pouze s tímto konstatováním a rozhodl se zjistit konkrétní viníky. Chtěl se k tomu dobrat naprosto standardní cestou. Podal trestní oznámení na ty zaměstnance, kteří byli za uzavření smluv zodpovědní. Policie tak dostala podnět k tomu, aby se podivným hospodařením pražského Dopravního podniku důkladně zabývala. I když by bylo s podivem, aby ve spolupráci se státním zastupitelstvím tak nečinila i bez podání těchto trestních oznámení. Už dříve se v médiích objevovaly informace o tom, jak mohou být peníze z firmy vyváděny.

Přesto krok Vladimíra Liche vyvolal velmi rychlou reakci. Dozorčí rada Dopravního podniku se rozhodla Liche hned v den podání trestních oznámení odvolat z čela představenstva. To potom bez prodlev vyhovělo podnětu dozorčí rady a Lich skončil i ve funkci generálního ředitele. Jak už to v podobných případech bývá, zdůvodnění je formulováno tak, aby vznikl dojem, že s auditem i trestními oznámeními nemá vůbec nic společného.

Lich se podle vedení firmy dopustil manažerského selhání. Například tím, že vypověděl pojistnou smlouvu a nová prý nebude uzavřena do konce roku. To by znamenalo, že by podnik nemohl provozovat svoji činnost, tedy veřejnou dopravu. Takovéto zdůvodnění dostává trhlinu tím, že zmiňovaná smlouva byla nevýhodná. Lze si představit, že by mohla být dohodnuta případně její úprava tak, aby vše mohlo normálně fungovat. Ostatně k tomu došlo u jiných smluv, kdy dodavatelé sami navrhli změnit současnou smlouvu tak, aby nebyla pro pražský Dopravní podnik nevýhodná.

O nestandardním odvolání Liche může svědčit i vyjádření primátora Bohuslava Svobody. Ten na televizní obrazovce přiznal, že krok dozorčí rady vůbec nechápe. Přitom jde o podnik, který je de facto řízen orgány města a jeho hlavní představitel by měl být o takto závažných změnách dostatečně informován. Primátor ve snaze rozbít systém klientelismu a korupce v Dopravním podniku narazil na tuhý odpor paradoxně z řad zástupců TOP 09 a ODS, kteří byli dosazeni do dozorčí rady. Pod vlivem nejnovějších událostí to může vypadat tak, že hlavně kvůli tomu, aby mařili některé kroky generálního ředitele.

Ostatně Vladimír Lich přiznal, že na fungování podniku se snažili mít vliv nejenom oni, ale také úředníci z magistrátu. Jeho odvolání inicioval místopředseda dozorčí rady David Vodrážka. Tedy bývalý první místopředseda ODS. Zároveň člověk, který měl kontakty na vlivné zákulisní hráče v hlavním městě. To znamená na lidi, kteří nemají zájem jak na narušení dosavadního systému fungování pražského Dopravního podniku, tak i na vyšetření podivných peněžních toků a odpovědnosti za ně.

Bude-li chtít Svoboda tuto bitvu vyhrát, musí podobní lidé z dozorčích rad vlivných podniků odejít. Nepodaří-li se mu to, potom prohraje nejenom tento dílčí souboj, ale i celou válku se systémem klientelismu a korupce, který dusí metropoli. 

Publikováno se souhlasem vydavatele.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu 6 Názory a argumenty

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

12:16 Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

Jsme svědky brutální války, kterou vede agresivní Putinovo Rusko proti Ukrajině. Tuto agresi odsoudi…