- Jak efektivní je prizmatem NKÚ výběr daní v České republice?
Jsou stále velké rezervy. Efektivita se vždy nejlépe měří porovnáním. Nedávno byla zveřejněna zpráva našich britských kolegů, která se zabývá výběrem daní a mírou šedé ekonomiky v šesti evropských zemí. Česká republika mezi nimi sice není, ale ukazuje se na tom, že úspěšné země ve výběru daní jsou ty, které se zabývají nejen detekcí daňových úniků a represí, ale zkoumají i motivaci daňových poplatníků vyhýbat se placení daní, riskovat při krácení daní. Tyto země a jejich politici se snaží odstraňovat bariéry bránící návratu do toho legálního prostředí. A v tom si myslím že je největší rozdíl v českém pojetí daňové správy a bylo by dobře, kdybychom se na to soustředili.
-
Máte k dispozici nějaký odhad toho, kolik by se na daních v Česku mohlo vybrat a kolik se skutečně vybere?
My jsme takový odhad dělali na příkladu DPH, kde jsme konstatovali, že takzvaná daňová mezera činí 100 miliard korun. Co se týče daní celkově, takové číslo NKÚ nezjišťoval. Ale opět ke zprávě britských kolegů – v ní lze najít, že odhad šedé ekonomiky, tedy té, jež se vyhýbá placení daní ve třeba v USA 9 %, ale v Belgii až 22 %. Rozdíly jsou tedy vysoké a myslím, že pokud by Česká republika prošla podobným zkoumáním, umístila by se v té horší části spektra.
Celkově EET podporuji, ale…
- Myslíte, že elektronická evidence tržeb, již prosazuje Andrej Babiš může omezit rozsah šedé ekonomiky, zvýšit výběr DPH i daně z příjmů?
Myslím, že to v různých segmentech podnikání bude různé. Část služeb to vůbec nepostihne, třeba ty, kde se provádějí řemeslné práce v domácnosti. Vidím ale jiné úskalí. Daňová správa dostala do rukou velmi silný nástroj, který bude detekovat velké množství podezřelých transakcí a není jisté, zda na ně dokáže reagovat. Může to skončit paradoxně tak, že vlastní EET sice podezřelé transakce nahlásí, ale systém finanční správy to obrovské množství hlášení nebude schopen vyhodnotit. Celkově ale EET podporuji. Je ale třeba se zabývat tím, aby náklady na takový informační projekt byly přiměřené tomu, co to má přinést.
- Říkáte, že EET podporujete, ale není to tak dávno, co jste upozorňoval na to, že problém s daňovými úniky není ani tak u malých podnikatelů, restaurací či hotelů, ale spíše u velkých firem…
Nevidím v tom rozpor. Na to upozorňujeme i v té nedávno skončené kontrole majetkových daní. Vládní návrh zákona o dani z nabytí nemovitých věcí předpokládá, že se začnou zdaňovat převody nemovitostí, které jsou převáděny prostřednictvím převodu obchodních korporací. To mělo jednoznačně mířit na ty velké, ale všimněte si, že se tenhle bod v legislativním procesu ztratil. A to přesto, že vláda argumentovala tím, že je to běžné v řadě zemí světa. To tedy znamená, že tu daníme – zcela správně – kdejaký převod garáže, ale když se má převést nějaká obrovská investice, velká nemovitost, tak se vloží do nějakého eseróčka, to se převede a unikne zdanění. Takže nadále platí, že významnější úniky jsou u velkých firem a naopak bych to rozšířil do dalšího segmentu daní.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV