Bohuslav Sobotka, přes den premiér a večer i ministr průmyslu na vedlejšák, chce za těch pár týdnů, co má rezort k osobnímu použití, pohnout taky s jadernou energetikou. Spěchá, rád by dosáhl toho, že stavební povolení vznikne ještě předtím, než bude jasné, co a kdo by tam měl vlastně stavět.
Hlavolam je to zajímavý, ale v hospodářském výboru sněmovny doutná jiná priorita. Co kdybychom raději urychlili výstavbu vysokorychlostní železnice? Proč se o ní má napřed dvacet let přemítat, než se kopne do země, když je každému jasné, že už teď máme děsivé zpoždění?
I pomalá železnice má tu výhodu, že se s ní dá jet do centra města, což s auty brzy nebude možné. Pokud ale cesta vlakem z Prahy do Brna spolkne dvě a půl hodiny, je to zatím výhoda jediná. Rychlostní železnice, která stejnou trasu zvládne za hodinu, to už by byla jiná káva. Potěšila mne proto osvícenost poslanců, kteří si uvědomují, že svět se někam pohnul, a mohl by tam mířit i bez nás. Proto by raději začali stavět za sedm let, aby ta superdráha roku 2035 už prostě jezdila.
Samozřejmě, že tenhle nápad měl vzniknout jinde. Lze si však představit důvody, proč tam nevznikl. Tedy, proč někdo s jaderkou spěchá, a železnici brzdí. Obojí je totiž strašně drahé a těžko si představit, že bychom to utáhli najednou. Jaderka je přitom osvědčený nápad, kolem kterého už je seskupeno nemálo politických i odborných sil, a ty odmítají připustit, že by své letité úsilí nezúročili. Zato rychlostní železnice je nová. Kdo ví jak, proč a s kým se bude muset zápasit. Nelze z fleku odhadnout, kdo má vyhrát a bude k tomu potřebovat nějakou účinnou pomoc. A ke všemu to má v kompetenci zcela jiná partaj. Přes tohle jasně nejede vlak.
Jiná logika možná vládne nad záměrem natáhnout dálnice do každé vesnice. Ani tohle není zadarmo. Peníze se musí vyčerpat, než nastane ta překrásná chvíle, že auta začneme používat méně, protože jinak se tu všichni udusíme. Taky dnešní šílená globalizace může uvadat, víc se bude vyrábět namístě, a vedle toho se mohou začít prosazovat i jiné dopravní systémy. Nejen železnice, jak naznačuje třeba nástup dronů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV