Myšlenka rozpočtové odpovědnosti jako taková je zajisté hodna podpory. Zůstává však otázkou, zdali je zároveň hodný podpory i způsob, jakým má být rozpočtové odpovědnosti konkrétně dosaženo. A tady si jednoduše nejsem jistý, zdali je správný a spíše se domnívám, že nikoliv.
Návrh Finanční ústavy se totiž netýká jen státního rozpočtu a výše státního dluhu, nýbrž všech veřejných rozpočtů, tedy i krajského a obecního. Pokud hospodaření obce dosáhne zákonem přesně stanovené výše dluhu, bude obec muset přijmout určitá opatření. Pokud je nepřijme, tak od státu nedostane finanční prostředky z rozpočtového určení daní.
Není zásah státu do práva na samosprávu příliš velký? Je vůbec možné, aby stát obci určoval, na co mají být použity prostředky z rozpočtového určení daní? Neoperuje stát v konečném důsledku s principem kolektivní viny, který nemá v právním řádu co dělat, protože je nespravedlivý? Veřejný dluh, který je nutné zkrotit, tvoří dnes z přibližně 90 % dluh státní. Ve zbytku, tedy necelými deseti procenty, se na něm podílejí ostatní veřejné rozpočty, tedy i obecní. Neměl by návrh Finanční ústavy více reflektovat tento poměr? Podle mého názoru ano.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz