Chovanec (ČSSD): Navrhovaný rozpočet ohrožuje financování dopravy

21.08.2012 13:53

Přístup pravicové vlády k financování dopravy ČSSD dlouhodobě kritizuje. Evropské zdroje totiž zcela mylně pojala jako náhradu zdrojů národních.

Chovanec (ČSSD): Navrhovaný rozpočet ohrožuje financování dopravy
Foto: Plzeňský kraj
Popisek: Ministr vnitra Milan Chovanec

Jedná se o systematické porušování Programového prohlášení vlády, kde je zakotveno zachování výše investic do dopravní infrastruktury. Na příští rok je pro SFDI připraveno 62 mld. korun. To jsou necelé 2/3 rozpočtu roku 2010. Na další dva roky chystá vláda ještě dramatičtější pokles. Mezi lety 2010 a 2014, tedy během vládnutí kabinetu Petra nečase, se plánuje pokles zdrojů na financování dopravy o téměř 50%.

„Ministerstvo dopravy rezignuje na stabilizaci financování dopravní infrastruktury. Navrhované zdroje už totiž nestačí ani na povinné spolufinancování projektů hrazených z EU a je tak zásadním způsobem ohroženo čerpání Operačního programu Doprava. Prakticky se to projeví tak, že bude nutné krátit výdaje na zajišťování provozuschopnosti infrastruktury, a že nebude možné zahájit žádnou novou výstavbu,“ říká stínový ministr dopravy ČSSD Milan Chovanec. Podle něho to znamená naprosté paralyzování systému na další 3 roky. Za tento tristní stav je plně odpovědná vláda Petra Nečase.

V předkládaném materiálu ministerstva dopravy se plánuje podstatné omezení financování dopravních akcí hl. m. Prahy, nemožnost financovat akci D1 Přerov – Lipník a nemožnost zahájit téměř žádnou novou výstavbu dopravní infrastruktury. „Hazardní politika této vlády nás zcela vyděluje od vyspělých západních zemí. Právě tam chápou investice do dopravní infrastruktury jako motor ekonomiky. V našem případě se nejedná jen o pouhé přibrzdění, ale doslova o zastavení a zařazení zpátečky,“ tvrdí Chovanec. Přímé důsledky se projevují již dnes, a to úpadkem řady, nejen stavebních, firem, zvyšující se nezaměstnaností, dalším poklesem výkonu ekonomiky a prohlubující se recesí.

Systémové řešení samozřejmě existuje a sociální demokraté jsou připraveni o něm diskutovat. Celkové prostředky, které doprava každoročně generuje, tedy výnos spotřební daně z minerálních paliv spolu s výběrem mýtného a prodejem dálničních známek, se pohybují kolem 100 miliard korun. Většina těchto peněz by měla směřovat zpět do dopravy. Jsou to národní zdroje, které mají sloužit k opravě rozbitých silnic, výstavbě nových komunikací a také ke kofinancování projektů hrazených z fondů EU. „Tuto elementární rovnici současná vláda nepochopila a zcela záměrně a svévolně ji narušuje. Jakoby neslyší a nevidí. Doprava, jako jeden z ekonomických pilířů, se díky fatální ignoraci Nečasova kabinetu hroutí. Odpovědnost, kterou si dali do znaku, zmizela a již dnes si bohužel zaděláváme na obrovský průšvih,“ doplňuje Chovanec.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zaorálek (SOCDEM): Evropa se musí vrátit od lobbistů k podpoře pracujících

10:21 Zaorálek (SOCDEM): Evropa se musí vrátit od lobbistů k podpoře pracujících

Směrnice o minimální mzdě, posilování kolektivního vyjednávání a posilování práv zaměstnanců – to js…