Sobotka (ČSSD): Klesá důvěra v celý náš ústavní systém

18.07.2012 19:50

Není možné opozici trvale bránit v tom, aby v demokracii svoji roli plnila. A my ji mimo jiné dnes tady v tuto chvíli plníme tím, že navrhujeme zřídit tuto vyšetřovací komisi.

Sobotka (ČSSD): Klesá důvěra v celý náš ústavní systém
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka

Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, vždycky když tady na plénu Poslanecké sněmovny v tomto volebním období projednáváme téma zřízení vyšetřovacích komisí Poslanecké sněmovny, tak se jako opozice setkáváme s paušálním tvrzením poslanců vládní koalice o tom, že zřizovat vyšetřovací komise je vlastně zbytečné, že nikdy žádná vyšetřovací komise nic nevyšetřila, že to je pouze plýtvání časem a že to je pouze plýtváním finančními prostředky. Já si myslím, že by každá politická strana měla myslet také na to, že jednou bude v opozici a že možná argumenty, které používá dnes, budou příště použity proti ní. A já myslím, že není jenom budoucnost, ale je také minulost. A já si vzpomínám na to, že v minulých volebních obdobích, když byla ODS v opozici, tak ODS přicházela s návrhy na zřízení parlamentních vyšetřovacích komisí a vedli jsme tady o tom na plénu Poslanecké sněmovny debatu.

A dokonce si vzpomínám na to, že i pan ministr financí Kalousek, o kterém tady dnes je a ještě určitě bude řeč, byl sám předsedou jedné takové vyšetřovací komise, kterou zřídila Poslanecká sněmovna. Týkala se tehdy kauzy zásahu v Investiční a poštovní bance, který provedla Zemanova menšinová vláda. Tehdy se pan ministr, tehdejší poslanec, Miroslav Kalousek také velmi rozčiloval nad faktem, že došlo k tomuto zásahu, a patřil mezi poslance, kteří byli nespokojeni s tím, jakým způsobem se zachovala tehdejší vláda Miloše Zemana, a patřil mezi poslance, kteří prosadili zřízení této vyšetřovací komise. A já si myslím, že vyšetřovací komise je skutečně standardním nástrojem parlamentu v demokratické zemi a že bychom v žádném případě neměli jakýkoliv návrh na zřizovací vyšetřovací komise smetat ze stolu s tím, že to není potřeba, že je to vlastně zbytečné, protože dříve nebo později by vlastně někdo mohl říci, že je zbytečný parlament, jestliže se postupně připraví o všechny nástroje, kterými by měl kontrolovat činnost vlády a činnost většiny. A chci také připomenout, že Poslanecká sněmovna není jenom vládní většina.

Chci také připomenout, že Poslanecká sněmovna je i menšina, je i opozice, a že i opozice plní v demokracii svoji roli. Není možné opozici trvale bránit v tom, aby v demokracii svoji roli plnila. A my ji mimo jiné dnes tady v tuto chvíli plníme tím, že navrhujeme zřídit tuto vyšetřovací komisi. Já si myslím, že bychom tady teď nestáli, kdyby nedošlo k určitým jevům, ke kterým ale došlo v jiné posloupnosti. A já myslím, že je potřeba se také k tomu vrátit, co se tady vlastně stalo. Výsledek je hrozný. Výsledek je hrozný, a když si představíte, co si lidé čtou v novinách v těchto dnech, co si myslí, když se dívají na televizi, když hlavní informací v televizních zprávách jsou veřejné hádky mezi ministrem a mezi policejním prezidentem, kdy se v přímém přenosu ministr vlády a policejní prezident vzájemně obviňují ze lži.

Kdy jeden proti druhému tady vytahuje důkazy a snaží se toho druhého porazit a udělat z něho lháře, lháře proradného. Jaký je to obrázek vlády! Jaký je to obrázek státu, který se tady v tuto chvíli vytváří!

Já se obávám, že to je věc, která se neděje jen tak. Ona se prostě děje proto, že ten, kdo by měl jednat, tak nejedná. Já jsem přesvědčený o tom, že jednat by měl předseda vlády, předseda vlády Petr Nečas. A obávám se, že tuším, proč nejedná. Obávám se, že nejedná proto, že se mu konec konců hodí to, že Miroslav Kalousek se diskredituje tímto způsobem permanentních útoků na práci Policie. To se nepochybně Petru Nečasovi může hodit, protože on je předseda ODS, není jenom předseda vlády, a v tuto chvíli upřednostňuje zájem předsedy Občanské demokratické strany. Prostě se mu hodí, že se mu hlavní soupeř na pravici diskredituje a oslabuje. Pan Miroslav Kalousek není předseda TOP 09, ale je její ideový autor, její organizační zázemí, je to člověk, který tu stranu ve skutečnosti vytvořil, a do značné míry lze říci - bez urážky ke všem ostatním členům TOP 09 - , že s panem Miroslavem Kalouskem TOP 09 stojí a padá. A my tady máme za měsíc krajské volby a možná se premiérovi hodí oslabování TOP 09, ke kterému dochází na základě kauzy CASA v těchto týdnech.

Druhý důvod, proč se obávám, že předseda vlády nekoná, ačkoli by konat měl, tak je zájem na změně osoby policejního prezidenta. Je to absurdní a paradoxní situace. Pokud si uvědomíme, že za vlády Petra Nečase došlo k odchodu bývalého policejního prezidenta, že to byla vláda Petra Nečase, která jmenovala, za vlády Petra Nečase byl jmenován tento současný policejní prezident. Že to byla Topolánkova vláda, ve které seděl jak premiér Nečas, tak ministr financí Kalousek, která předložila zákon - byl to tehdy zákon, který předložil ministr vnitra Langer - ve kterém se definovaly podmínky pro jmenování a odvolávání policejního prezidenta, takže pravice si tady prosadila zákon, který definuje podmínky pro jmenování a odvolání policejního prezidenta. Pravicová vláda si tohoto policejního prezidenta vybrala, a v tuto chvíli předseda pravicové vlády volně připouští útoky na tohoto policejního prezidenta.

No, proč to asi dělá? Pravděpodobně už mu nevyhovuje. Pravděpodobně jejich vztahy ochladly do té míry, že si premiér připouští, minimálně připouští, možná i připravuje výměnu v osobě policejního prezidenta. Když samozřejmě zákon je striktní, jak ho prosadil ministr Langer v minulém volebním období, a vláda nemá příliš mnoho možností, aby ze své vůle policejního prezidenta vyměnila - já si myslím, že pro ústavní systém a nezávislost policie je to určitě dobře.

Takže jsou tady dva důvody, proč premiér nekoná. Jsou to v zásadě důvody stranické a jsou to v zásadě důvody mocenské.

Ale to, že premiér v této věci nekoná, tak současně je ta hlavní příčina v marasmu, do kterého jsme se dostali.

Já si pamatuji kauzu Čunek. Přece víte, že ta kauza strašně poškodila českou justici. Vedla k výrazné politizaci toho, co se děje a dělo na státním zastupitelství. A přece prvotní příčinou a rozbuškou té kauzy byl fakt, že vicepremiér vlády, ačkoliv byl trestně stíhán, tak z vlády neodešel sám. A tehdejší předseda vlády neměl sílu ho odvolat, protože by vláda pravděpodobně padla. Čili to byla ta rozbuška celé kauzy Čunek a té katastrofy, která potom postihla v souvislosti s kauzou Čunek českou justici. Byla to strašná eroze důvěry nejen ve vládu tehdejšího premiéra Topolánka, ale také ve fungování justice jako takové.

A já se obávám, že premiér Nečas opakuje stejnou chybu, v zájmu svých politických a mocenských cílů nezasáhl do této kauzy tak, jak by zasáhnout měl. Přece nebyl jenom tento telefonát, o kterém tady dnes vedeme debatu. Přece byly i kontakty mezi ministrem financí a vyšetřovatelem kauzy CASA. Přece bylo velmi silné prohlášení předsedy vlády, kdy předseda vlády řekl, že kdyby totéž, co udělal ministr financí vůči vyšetřovateli kauzy CASA, udělal kterýkoli jiný člen vlády, tak že by ho odvolal. A také premiér tehdy řekl - to si dobře vzpomínám - , že upozornil všechny ministry, tedy včetně ministra financí, aby se vyvarovali jakýchkoli podobných kontaktů s příslušníky Policie České republiky. To znamená, že premiér varoval členy vlády, a poté došlo ke kontaktu, o kterém tady dnes vedeme řeč. Ačkoliv premiér avizoval, že je připraven sáhnout k personálním změnám ve vládě, pokud by se něco takového odehrávalo, tak nečiní a nekoná. A podle mého názoru tu krizi touto svojí nečinností dále prohlubuje. A my, jako Česká republika, díky této nečinnosti začínáme připomínat banánovou republiky někde ze Střední Ameriky. A vláda ztrácí dále důvěru - to by mě tolik nemrzelo - ale tady klesá důvěra ve stát, tady klesá důvěra v celý náš ústavní systém, a to je věc, na které by mělo záležet nám všem.

Je to prostě velký střet zájmů, ze kterého zatím vláda nevyšla dobře.

Když jsme tady mluvili o kauze CASA, tak přece víte, že tuším pět současných členů vlády sedělo ve vládě Mirka Topolánka, když se tam hlasovalo o pořizování letounů CASA. A já si myslím, že všech těch pět členů vlády by mělo být velmi opatrnými, aby se nedopustili čehokoli, co by mohlo znamenat a mohlo být interpretováno jako ovlivňování vyšetřování. Prostě tady existuje potenciální střet zájmů, a členové vlády, kteří seděli ve vládě Mirka Topolánka, by se v tomto skutečně měli chovat velmi opatrně. A myslím si, že do takového chování rozhodně nepatří komunikace s orgány Policie České republiky, s orgány činnými v trestním řízení. Já myslím, že se nikdo nemůže divit dnešní situaci v tom, jak vypadá dnes Česká republika, že opozice podporuje návrh na zřízení takovéto vyšetřovací komise. A nikdo se nemůže divit České sociální demokracii, že je připravena vznik takovéto vyšetřovací komise svými hlasy podpořit.

Děkuji. (Potlesk poslanců klubu ČSSD.)

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

22:55 Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

Jak by to asi vypadalo, kdyby místopředseda jakékoli z minulých vlád přiznal, že v zahraničí odsouhl…