Co láká pravicové voliče na Babišovi? Program to prý není, spíš iluze novodobého Bati

06.10.2013 7:51

POLITOLOGOVÉ Úspěšní podnikatelé – majitel firmy Student Agency Radim Jančura, vlastník firmy Jablotron Dalibor Dědek a další podnikatelé veřejně podporují hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše. Čím bývalé voliče pravicových stran oslovil majitel zemědělsko-potravinářského podniku Agrofert se svým podnikatelským politickým projektem? Podle odborníků hlavně příběhem jakéhosi novodobého Bati, který se vypracoval z malého podnikatele na kapitána průmyslu.

Co láká pravicové voliče na Babišovi? Program to prý není, spíš iluze novodobého Bati
Foto: Hans Štembera
Popisek: Andrej Babiš

Anketa

Kdo má Váš volební hlas? (strany jsou vybrané dle aktuálních průzkumů ČT)

7%
13%
32%
7%
4%
6%
hlasovalo: 23994 lidí

„I když jeho podnikání stojí do značné míry na státních a evropských penězích, část voličů, která je zklamána dosavadními stranami, hledá něco jiného, a přitom naráží na stranu ANO, uvažuje tedy, aspoň podle průzkumů, že je bude volit,“ vysvětlil ParlamentnímListům.cz politolog Petr Sokol poměrně překvapivý skok voličských preferencí, které průzkumy v posledních dnech přisuzují Babišovu hnutí.

Podle volebního modelu agentury ppm factum by hnutí ANO skončilo ve volbách jako čtvrté před ODS  a získalo by téměř 11 procent, podle CVVM by dokonce se 14 procenty předstihlo i TOP 09 a obsadilo  třetí místo za sociální demokracií a komunisty. Ale politolog Tomáš Lebeda je opatrný v hodnocení, odkud se rekrutují případní voliči ANO. „Agentury přinášejí informace, že podpora některých stran roste, nejvíc viditelné je to u ANO. Ale měly by také přinést informace, kdo je volí,“ prohlásil Lebeda. Bez informace, koho současní podporovatelé Babiše volili v minulých volbách, nechce spekulovat.  Ale souhlasí s názorem Petra Sokola, že Babiš může pravicové voliče oslovit tím, že dosáhl podnikatelského úspěchu. „To je nesporné,“ uvedl.

Příběh úspěšného byznysmena zabírá i na jiné úspěšné podnikatele. „Přesvědčilo mne, do jaké míry mu věří nebo ho podporují podnikatelé, které znám a kteří něco dokázali, kteří umějí hospodařit, řídit a posunovat byznys, který dělají, dopředu. A málo platné, státní hospodářství skutečně potřebuje hospodáře. Stát je, ať chceme nebo nechceme, víceméně jako firma, která musí mít vyrovnané příjmy a výdaje,“ vysvětlil ParlamentnímListům.cz úspěšný majitel firmy Jablotron Dalibor Dědek, proč se po letech, kdy volil ODS, rozhodl podpořit právě Andreje Babiše.

Doufá, ostatně jako mnozí další, že člověk, který dokázal úspěšně vybudovat a řídit velkou firmu, si dokáže poradit i s řízením státu.  Ale politolog Tomáš Lebeda upozorňuje, že to tak zdaleka nemusí být. „Být úspěšným podnikatelem ještě neznamená být automaticky dobrým politikem,“ řekl ParlamentnímListům.cz.

Podpora se může najednou i ztenčit

Pokud jde o přízeň podnikatelů, mohou některé z nich podle Ladislava Mrklase vést i zištné důvody, třeba obchodní vazby na Babiše, ale stejně tak mohou vidět ANO jako poslední alternativu, jak zmírnit porážku nelevicových stran, když vidí, že ODS ani TOP 09 nevypadají jako subjekty, které by byly připraveny soupeřit s levicí.

Politolog však upozornil, že mnozí z těch, kteří říkají, že budou volit ANO, nechodí tradičně k volbám. „Takže se může jednoduše stát, že se jeho podpora může ve volbě najednou ztenčit, takže bude nakonec bojovat o pět procent nutných pro vstup do Poslanecké sněmovny,“ řekl ParlamentnímListům.cz, proč je velmi rezervovaný k průzkumům veřejného mínění.

Tomáš Lebeda jiné vysvětlení pro vzestup preferencí Andreje Babiše než úspěšné podnikání nemá, protože program, který hnutí ANO nabízí, je podle něj relativně vágní. „Strana není jednoznačně ideologicky vyprofilovaná, hlásí se k pravicovému středu, což je pozice, která nemá nikoho naštvat a odradit,“ konstatoval. 

Podle analytika Petra Sokola Babiš tím, že ANO před pár týdny prohlásil za pravostředovou stranu, začal hrát na pavicovou strunu. „Zřejmě mu jeho poradci poradili, že dnes lovit na levicové straně spektra, která je stále vnímána opozičně, je těžší než mezi stranami, které byly sedm let u vlády a které jsou tím vládnutím unavené,“ vysvětlil politolog. Je přesvědčen, že kdyby Babiš kandidoval za čtyři roky, dělal by to samé levici, soustředil by se na tu část politického spektra, kde jsou voliči méně svázáni s tradičními stranami.  „Je to jen marketingový tah, ale správný,“ je přesvědčen Sokol.

Lidé věří, že pan „Bude líp“ nejde dělat politiku kvůli penězům, protože je nepotřebuje, má jich dost. „Mám pocit, že nepřichází do politiky proto, aby kradl, ale aby ji změnil,“ prohlásil o Babišovi šéf Student Agency Radim Jančura. Taková slova podle politologa Petra Sokola je možné slyšet od potenciálních voličů Andreje Babiše často. „Říkají, že když dokázal vydělat velké peníze, musí být schopný. A když má hodně peněz, nemusí podle nich loupit z eráru,“ poznamenal, jak lidé posuzují byznysmena, který jde do politiky.

Je to jako přes kopírák, podnikatelské projekty zazáří a zmizí

 Politolog Petr Sokol je přesvědčen, že Babiš oslovuje pravicové voliče spíš rétorikou než programem. „V programu se dají najít jak pravicové věci, tak věci méně pravicové. Domnívám se, že lidi, které Babiš láká, program jeho hnutí příliš neznají. Z jeho veřejných vystoupení vychází jen kult velkého úspěšného podnikatele a kritika korupčního prostředí, což na voliče funguje,“ konstatoval Sokol.

Podnikatelské politické projekty jsou jako přes kopírák: silný podnikatel si založí stranu, začne mluvit o boji s korupcí, dostane se do Parlamentu, do vlády, a pak zmizí. „Je to typická ukázka fenoménu, kdy se bohatí lidé v postkomunistických zemích rozhodnou zkusit to v politice, mají obrovské prostředky, mohou ovlivnit veřejné mínění, tak se jim to na první pokus povede. Ale pak to rychle skončí,“ říká nejen po zkušenostech s Věcmi veřejnými, ale i s řadou podobných stran třeba v pobaltských republikách.

Nadšen z nových politických subjektů není politolog Tomáš Lebeda, protože jsou prý velmi těžko ideologicky a programově čitelné. „Jsou jako hnutí vystaveny většinou kolem nějakých osobností a existuje tam velké nebezpečí, že když převezmou vládní odpovědnost, což zatím v tomto případě nehrozí, ale nikdy nevíme, bude strana podléhat vnitřnímu štěpení, právě proto, že nestojí na pevných ideologickcýh a programových základech,“ připomíná největší riziko podobných uskupení.

Jaká je tedy skutečná motivace Andreje Babiše ke vstupu do politiky, pokud to nejsou peníze ani snaha pomoci svému byznysu, jak sám tvrdí? „Myslím, že i když je dnes politika nepopulární, v každém z nás je úcta k prestižním funkcím v čele státu. Takže tam nepochybně hraje roli snaha proniknout do této elity,“ je přesvědčen Petr Sokol. A druhým motivem je podle něj ekonomický zájem skupiny Agrofert, která je závislá na českých i evropských dotacích. „Určitě je pro takovou firmu jako Agrofert důležité, kdo bude za nás vyjednávat v Evropské unii o zemědělských dotacích,“ nepochybuje politolog o ekonomickém zájmu, byť ho Babiš vehementně popírá.

O ekonomických zájmech mluví ostatně i mnozí politici. Například podle bývalého šéfa ODS a expremiéra Mirka Topolánka je Babiš „totálně závislý na dotacích“ a chce se dostat k jejich řízení. Podle místopředsedy TOP 09 Miroslava Kalouska je cílem Babiše propojit státní moc s velkými podniky a vytvořit politicko-podnikatelský mocenský komplex.


 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Libuše Frantová

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

On to sako nesundá. Sundají jeho? Zlé zprávy pro Fialu, hrozí ještě horší

14:34 On to sako nesundá. Sundají jeho? Zlé zprávy pro Fialu, hrozí ještě horší

„Mám pocit, že stále přemlouvají přesvědčené. Nedaří se jim narozdíl od Babiše vstoupit do vod váhaj…