Znal jste Jiřího Krampola dlouhá léta. Jak dlouho jste spolupracovali? Kolem 40 let?
Spolupráce trvala přes 30 let, ale znali jsme se kolem 40 let.
Byl Jiří Krampol dobrý herec i dobrý člověk?Anketa
Za tu dobu jste se nepochybně znali velmi dobře, byli jste si blízcí. Co se vám do budoucna vždy vybaví, když si na něho vzpomenete?
V prvé řadě na něj vzpomínám stále a pořád, protože s ním mám strašnou spoustu fotografických nebo vůbec obrazových materiálů. Za celou tu dobu jsem ho intenzivně fotografoval. Také jsem s ním vydal pět knížek, kde jde zpravidla o knihy plné fotografií a povídek či textů, které jsme společně psali. Naše spolupráce byla velice plodná. Nemluvě o pořadu Nikdo není dokonalý, na kterém jsem spolupracoval jako Jirkův asistent či poradce. Společně jsme vybírali hosty do tohoto pořadu a sestavovali otázky pro veřejnost. Byla to úžasná, kreativní a zábavná práce.
Jiří Krampol hrál v bezpočtu filmů a seriálů. Jaký je podle vašeho mínění jeho odkaz?
Jirka vytvořil strašnou spoustu filmových rolí a hrál i v některých divadelních představeních, i když říkal, že divadlo nemá příliš rád, že má raději zábavné pořady a dělat zábavu formou talk show a přímým kontaktem s publikem, kdy se on může lidí ptát a lidé se mohou ptát jeho. I proto tak dlouho vydržely pořady Nikdo není dokonalý. Zpočátku byl i sám moderátorem, který kladl otázky na ulicích a byla to strašná legrace. Lidé ho zahlédli a už prchali, protože tušili, že tam bude nějaká otázková zrada. Něco ve stylu: Za jaké hokejové mužstvo hrál Vladimir Iljič Lenin? Odpověď zněla: New York Ranger? Takových špeků bylo mnoho.
Před časem se mě Jirka ptal, jestli vím, kdo je Karel Gott. Povídám, že to samozřejmě vím. On že to určitě nevím a dodává: Karel Gott je pták, který létá s hejnem slavíků nad Bertramkou. Takové krásné hlášky měl. Je jich strašná spousta a jde o věci, které lidi baví. Je to upřímný lidský humor, který se vypráví všude po hospodách, na párty a každý na to vzpomíná.
Měl neuvěřitelnou paměť, byl velice sečtělý člověk a měl smysl k tomu bavit lidi za každých okolností a kdekoliv. Když jsme třeba jezdili po domovech seniorů, tak musím říci, že pobavit tyto lidi je nejtěžší disciplína. Jirka to ale zvládal naprosto bravurně a většinou, když v těch seniorských klubech bylo narváno k prasknutí, si lidi získal laskavým a příjemným humorem, kterému lidé rozuměli. Žádné kecy okolo. Jirka to uměl podat a lidi to ohromně bavilo.
Miloš Schmiedberger, Jiří Krampol a Karel Gott. Foto: Archiv M. Schmiedbergera
Když mluvíte o jeho humoru a umění bavit lidi, vybavila se mi slova Miloše Zemana, která napsal v rámci své kondolence: „Jiří Krampol rozdával úsměvy a radost mnohá desetiletí, nikomu neublížil a každému prospěl,“ uvedl bývalý prezident.
Ano, přesně takový byl. Nevím o nikom, kdo by ho neměl rád. Neměl žádné nepřátele. A už vůbec nevím o nikom, komu by snad, byť jen slovně, ublížil. Byl trošku chvilkami cholerický, ale tohle si ukládal v sobě. Na veřejnosti to nikdy neventiloval. Byl v pravém slova smyslu miláček národa. Kamkoli vstoupil, tam ho lidé měli rádi a povídali si s ním. Klidně to bylo ve čtyřce v hospodě na Kladně. Okamžitě se tam s lidmi spřátelil. Nad nikoho se nepovyšoval a rozdával humor a zábavu na všechny strany, ať už v jeho publiku byl kdokoli.
Mnozí umělci, kteří se veřejně angažují i mimo svou profesi, mívají občas pocit, že jsou něco víc a mají tendenci běžné lidi poučovat, vychovávat… Jiří Krampol byl přesným opakem, je to tak? Přestože se klidně občas k nějakému politickému tématu vyjádřil, i když za to sklízel mnohdy nepěkné reakce.
Jirka byl těžce apolitický člověk. Vždycky říkal, že politice nerozumí a kvůli tomu se rozešel se Slávkem Šimkem, protože ten chtěl dělat politickou satiru a Jirka říkal, že to dělat nechce, protože tomu nerozumí. Proto začal pan Šimek spolupracovat s vynikající paní Bubílkovou, která je úžasná ve všech směrech i v tom, že politickou satiru umí dobře prodat. Kdežto Jirka tohle vždy odmítal. Byl naprosto zásadový.
Svého času jsme se seznámili s panem Jiřím Paroubkem, který se poté stal předsedou vlády. Vymysleli jsme pořad Premiéry s premiérem a vzali jsme takto pana předsedu vlády do zábavného pořadu. Nebyl to politický pořad. Zpovídali jsme ho humorným způsobem, o tom to bylo. Chtěli jsme také od něj, aby sám vyprávěl vtipy a bavil publikum. Vystupovali tam s námi špičkové elity a celá řada osobností a nikdo proti tomu nic neměl.
Ten samý případ byl s panem exprezidentem Zemanem, kterého jsme pozvali do pořadu Nikdo není dokonalý. Vystoupil tam ještě s panem Valtrem Komárkem a bylo to v době, kdy nebyl nijak medializovaný a odpočíval na Vysočině. Lidé je vítali potleskem vestoje. Fóry, které v tomto pořadu od pánů Zemana i Komárka padaly, byly neuvěřitelné. Byl to jeden z nejlepších dílů, které Jirka s nějakým politikem udělal. Vždycky zůstal těmto lidem věrný, i když do něho šili ze všech stran. Schytávali jsme to příšerně, ale Jirka v tom byl neochvějný a jeho postoj naprosto tvrdý. Nikdy se potom později k nikomu jinému nepřiklonil, ani k žádné jiné straně, což mnozí umělci dělají s velkou radostí. Jirka řekl, že naše přátelství s pány Paroubkem a Zemanem jsou neotřesitelná. Byl velmi zásadový a svědčí to také o jeho charakteru. Byl jedním z mála lidí, jehož slovo naprosto a za všech okolností platilo. Jirka byl jedním z největších gentlemanů českého showbyznysu.
Foto: Archiv M. Schmiedbergera
Byl odvážný? To, co popisujete, svědčí o tom, že odvaha patřila k jeho vlastnostem. Čelil osobním útokům právě třeba za přátelství s Milošem Zemanem i za některé vyslovené názory, přesto nikdy neuhnul.
Útoky na svou osobu si Jirka nikdy nebral k srdci, byl splachovací. Nepřipouštěl si to, vždycky to hodil za hlavu a přešel s ledovým klidem. Žádné mediální či bulvární zprávy ho nikdy nerozhodily. Každý člověk má citlivou duši. I když jde o velké hráče, kteří hrají tvrdý poker, stejně v srdci a duši určitý cit mají. Je-li člověk vystaven obrovským tlakům v politice či vrcholovém showbyznysu, musí být připraven na všechno. Láďa Štaidl vždycky říkal: Miloši, vykašli se na všechno, tohle je showbyznys a jednou jsi nahoře, jednou jsi dole. Na to musí být člověk připraven a nesmí se nechat strhnout někam do propasti. Jirka Krampol s radostí říkával, že nás do Macochy nehodí. Musí se umět obrnit a žít i s útoky na sebe, patří to k profesi.
Mluvili jsme o různých útocích, které si pan Krampol nikdy nebral osobně. Ty ale přišly i po jeho smrti. Různé vzkazy, že jeho hodnoty nepatřily do dnešního světa, že to byl Zemanův kamarádíček apod. Jak jste to bral?
Tohle je také součást dění, které se odehrává v showbyznysu. Historie jde vpřed, herci se rodí, vyvíjejí se a stárnou. Po nich přicházejí jiní a další. Otázka zní, po kterých zůstanou nějaké hodnoty. Když se otočíme zpátky a podíváme se na herce, jako byli pánové Pivec, Höger či Kemr a mnozí další, nebo slavná éra divadla Semafor, kde Jirka exceloval s Miloslavem Šimkem a rozdávali humor na všechny strany, tak toto všechno do dnešního dne lidi v televizích baví. Když se pustí Holky z porcelánu nebo jiné starší filmy a seriály, proč se na to tedy lidé dívají, pokud jde o pozůstatky nějaké staré generace, jak někdo tvrdí? Humor a osobnosti, které ho uměly rozdávat, budou žít v myslích lidí léta a léta, přestože už tu s námi nejsou.
Podívejte třeba na film Kameňák. Když vyšel první, kdekdo si ťukal na čelo a smál se, co to je hrůzu, ale dneska to má při repríze v televizi jednu z největších sledovaností. Větší než současné nové zábavné pořady. Tak v čem to asi je? Odsuzovat někoho je nesmyslné. Spisovatelé, malíři i herci svým věkem a dobou stárnou k naprosté genialitě, a tak to je.
Někde jsem četl, že pan Krampol měl před časem obdržet vysoké francouzské státní vyznamenání, ale nakonec z toho sešlo, protože se někde vyjádřil kriticky k podpoře Ukrajiny, která je dle mnohých přehnaná. Jak to bylo? Máte o tom informace?
Snažil jsem se tomu pomoci a angažoval se v tom, protože jsem byl přesvědčen, že by si to Jirka za spolupráci na filmech s panem Belmondem určitě zasloužil. Jednali jsme také o tom, že bychom se v Paříži s panem Belmondem sešli, což se už bohužel nepodařilo vzhledem k tomu, že se jeho zdravotní stav prudce zhoršil a jeho syn, se kterým jsme se viděli v Praze, nám řekl, že to už kvůli zdravotnímu stavu není možné a pan Belmondo už nikoho nemůže přijmout.
A co se týče toho vyznamenání?
Jirka v nějakém rozhovoru řekl, že ho strašně rozčiluje, když na vládních budovách, na Národním muzeu a všude vlají ukrajinské vlajky. Myslel si, že to pro náš stát je nedůstojné, protože jsme Česká republika a na první místě by na budovách měly být vlajky české a když vidí všude ukrajinské vlajky a někde už ani ne ty české, zdá se mu to jako přehnaná propagace. Strhla se naprostá katastrofa, ale přece to nebylo nic, co by se někoho mohlo dotknout. Pobývám často v Paříži, kde mám rodinu a tam jsem nikde na vládních budovách ukrajinské vlajky neviděl. V Římě totéž. A my jsme takoví, že ty ukrajinské prapory jsou všude. Válku hluboce odsuzuji, nesouhlasím s ní a strašně mě to mrzí. Jirku také mrzelo to zabíjení nevinných lidí, kteří se mlátí mezi sebou jen proto, že se někdo není schopen mezi sebou dohodnout a obyčejní lidé to odnášejí. S tímhle Jirka hluboce nesouhlasil. Ale také nesouhlasil s tím, že by v Čechách měly všude vlát ukrajinské vlajky.
Jak to nakonec dopadlo s vyznamenáním a nedostal ho kvůli tomuto, to nevím. Probíhá to na jiných úrovních, řeší to francouzská ambasáda, jejich vláda, české velvyslanectví v Paříži a jak to skončilo, na to neumím odpovědět.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Radim Panenka